عضويت    ورود
پنل ورودي
» » گزارش صعود به قله الوند و کلاغ لان همدان(3470 و 3365 متر) بهار 96

کوهستان الوند

فرا روی شهر همدان، کوهستان منفردی از شاخه‌های خاوری زاگرس مرکزی با عرصه‌ای به وسعت ۱۳۷۵ کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین پدیدهٔ گرانیت زائی از دوران چهارم زمین‌شناسی بر اثر نفوذ توده‌های آذرین در نهشته‌های بازمانده از دوران پیشین بوجود آمده‌ است.

این رشته‌کوه در شمال غرب به کوه خدابنده‌لو سنندج و کوه چهل‌چشمه کردستان و از جنوب شرق به بلندی‌های راسوند و کوه وفس اراک متصل است. یال آن، حد طبیعی بین شهر همدان و تویسرکان و بلندترین قلهٔ آن موسوم به الوند در ۱۸ کیلومتری جنوب شهرهمدان واقع شده و ارتفاع آن ۳۵۷۴ متر از سطح دریا است. جهت این کوهستان از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده‌ است و استان همدان را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. این کوهستان، دره‌های ژرف و سرسبز، چشمه‌سارها، چمن‌زارها و قله‌های متعددی دارد.

کوهستان الوند یکصد و یازدهمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. این کوه همچنین از مناطق حفاظت شده محیط زیست می‌باشد.

گنج نامه:

سنگ‌ نوشته‌های گنج‌نامه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشای هخامنشی است که بر دل یکی از صخره‌های الوند در فاصله ۵ کیلومتری غرب همدان و در انتهای درهٔ عباس‌آباد حکاکی شده‌ است. کتیبه‌ها هر کدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان‌های پارسی باستان، عیلامی و بابلی نو نوشته شده‌اند. متن پارسی باستان در سمت چپ هر دو لوح جای گرفته‌است و پهنایی معادل ۱۱۵ سانتی‌متر دارد. متن عیلامی در وسط هر دو کتیبه نوشته شده و متن بابلی نو در ستون سوم قراردارد.

با یاد و نام ایزد یکتا

برنامه باشگاه کوه نوردی مهربین

صعود به قله الوند همدان ( 3470 متر ) و کلاغ لان ( 3360 ) بهار96

جمعه 1396/03/05

اعضا شرکت کننده :

1 - بابک منتظری ( اول گام )
2 - غلام کبیری ( همایون )
3 - مجید قربانزاده
9 - سعید ملکزاده
10 - محمد سرائیان

گزارش :

با هماهنگی های لازم باشگاه با اعضاء شرکت کننده روز پنجشنبه ساعت 14:30 به قصد قله الوند از مبدا ،با دو دستگاه خودرو شخصی به طرف شهر همدان که در حدود 500 کیلومتری خمینی شهر قرار دارد رهسپار شدیم .
پس از حدود 6 ساعت رانندگی در ساعت 20:30 به منطقه گنج نامه رسیدیم سپس در محوطه تله کابین در دو آلاچیق چوبی حاضر ، اطراق کرده و تدارکات شام را مهیا کردیم .
بعد از خوردن شام و مشورت با اعضاء، ساعت 5 صبح برای بیدار باش تعیین شد و در ساعت 23:30 با وجود خستگی راه به درون کیسه خواب رفتیم ساعت 4:45 بیدار باش و .
ساعت 5:30 با روشن شدن هوا از پاکوب اصلی که در قسمت سمت راست پارکینک است پیمایش را آغاز و پس از نیم ساعت کوهپیمایی از پاکوبی که ما را روی یال اصلی و به میدان میشان می رساند صعود کرده و در ساعت 6:45 برای صبحانه در گوشه میدان میشان ( گوسفندسرا ) اطراق کردیم
در ساعت 7:40 بعد از خوردن صبحانه از پاکوبی که ما را به تخت نادر راهبر بود پیمایش را آغاز کرده و در مدت 45 دقیقه روی ( تخت نادر ) بودیم پس از استراحت کوتاه و خوردن آب ، از سمت راست به صعود خود ادامه و با نیم ساعت پیمایش روی یالی که به دره دوزخ معروف است رسیدیم با نمایان شدن جان پناه کلاغ لان مسیر دو پاکوب که یکی از چپ به قله الوند و آن دیگری از راست به قله کلاغ لان منتهی می شد ما را به سوی خود می خواند.

گزارش صعود به قله الوند و کلاغ لان همدان(3470 و 3365 متر) بهار 96

با مشورتی که شد پاکوب راست را انتخاب و به پیمایش خود ادامه دادیم در ساعت 10 از کنار پناه گاه کلاغ لان گذشتیم و به سمت قله صعود کردیم در قسمتهایی از پاکوب که برف نشسته بود تراورس کرده و در ساعت 10:30 در حدود 20 متری قله کوله ها را بر زمین گزارده و تعدادی از بچه ها با دست به سنگ شدن بر فراز قله قرار گرفتند.
پس از گرفتن چند عکس و استراحت کوتاه و آواز خوانی یکی از همنوردان خوش صدای همدانی در ساعت 10:45 راه قله الوند را پیش گرفته و از پاکوبی که ما را روی گرده زیر قله سوار می کرد صعود کرده و پس از 45 دقیقه در ساعت 11:30 بر فراز الوند بودیم.

پس از گرفتن چند عکس یادگاری و فیلم در ساعت 12:15 آماده فرود گشته و از مسیر شرق قله که ما را به تخت نادر می رساند فرود آمدیم.
در ساعت 12:55به تخت نادر رسیدیم بعد از فرود از تخت نادر در میدان میشان در ساعت 13:30 برای خوردن نهار و استراحت اطراق کردیم
در ساعت 14:30 با هماهنگی ، تعدادی از اعضاء با تله کابین و مابقی از زیر آبشار میشان فرود آمدیم .
در نهایت همگی بعد از دیدن آبشار گنج نامه و کتیبه مشهور آن که بر دیواره با خط میخی نقش بسته ، در ساعت 18 به سوی خمینی شهر روانه شدیم در ساعت 1:30 بامداد شنبه در کمال صحت و سلامت با رسیدن به شهر از همدیگر خداحافظی و برای صعود دیگر آرزوی دیدار کردیم

نکته ها:
1- بهترین ماه صعود به قله اردیبهشت و آبان می باشد
2- مسیر از گنج نامه تا میدان میشان دارای تله کابین و قیمت رفت و برگشت آن 24 هزار تومان است.
3- در طول مسیر تا تخت نادر دسترسی به آب است.
4- میدان میشان دارای پناه گاه و رستوران - فروشگاه است برای هماهنگی و رزرو تخت با آقای شیرخانی با شماره 09188188806 تماس حاصل کنید.
5- از اول پاکوب تا میدان میشان 1:10 دقیقه - از میشان تا تخت نادر 45 دقیقه - از تخت نادر تا یال اصلی 45 دقیقه - از اول یال اصلی تا قله الوند 50 دقیقه - از اول یال اصلی تا جان پناه کلاغ لان 20 دقیقه و از چان پناه تا قله کلاغ لان 30 دقیقه کوه پیمایی مفید است .

گزارش: روزبه
عکس : کوروش
موضوع: ویژه ها, گزارش برون استانی نويسنده modir  7-03-1396, 11:59   بازديد: 1015
ارسال ديدگاه
نام:
ايميل:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler