عضويت    ورود
پنل ورودي
» » گزارش صعود زمستانه به قله شنلی ( 3359 متر ) زمستان 97

شنلی :

کوهی است به ارتفاع 3359 متر از سطح دریا که در جنوب شهرستان دهاقان ودرمنطقه سردشت ازاستان اصفهان قرارگرفته و روستاهای بودجان ؛ آستانه چشمه سفید ؛ ورق ؛ مهر گرد ؛ در اطراف این کوه قرار دارد .چشم انداز دامنه ها و دشت این کوه بسیار زیبا و فرح بخش است و در فصل بهار پوشیده ازگونه های نادر انواع گل وگیاه میباشد از جمله لاله های واژگون ؛ آلاله ؛ زنبق ؛ گون ؛ آویشن و...

نام شنلی بر گرفته از وجود سطح های صاف پراز شن درارتفاعات این کوه میباشد مردم محلی این کوه را شندون هم می نامند .

در ضلع جنوبی این کوه دره زیبا وچشمه ای دائمی مشرف به روستای ورق وجود دارد به نام " آلا بلاغ " و انبوهی از درختان بید در اطراف آن محل خوبی برای استراحت ومسیر مناسبی برای صعود در تابستان می باشد.این چشمه برای مردم منطقه بسیار مقدس است . در فصل زمستان این کوه به دلیل برف زیادی که دارد محل خوبی برای تمرین صعود های زمستانی است .

با یاد و نام ایزد یکتا

گزارش صعود قله شنلی ( 3359 متر )

آدینه 1397/12/17

اعضا شرکت کننده :

1 - هرمز کریمی
2 - غلام کبیری ( همایون )
3 - عبدالرحمان موسوی ( روزبه )
4 - حسین منتظری ( بابک )
5 - محمدرضا خادمی
6 - حاج احمد صرامی
7 - مهدی حاتمی ( شهروز )
8 - سعید ملکزاده
9 - سعید جعفر پیشه

گزارش :

طبق برنامه باشگاه و هماهنگی با اعضاء شرکت کننده ، روز جمعه ساعت 5 صبح با یک دستگاه ون از مبداء به سوی شهرستان دهاقان از توابع استان اصفهان راهی شدیم.
پس از گذر از شهرستان شهرضا وارد جاده بروجن - اهواز شدیم و با طی مسافت 25 کیلومتر به دهاقان رسیدیم و از دو راهی خروجی شهر وارد جاده آسفالته آستانه شدیم از بودجان گذشتیم و در کیلومتر 25 جاده به منطقه کشاورزی روستا رسیدیم و از سمت راست جاده وارد جاده خاکی چقور چشمه شدیم جاده خاکی 500 متری را طی کرده و در کنار آب بند توقف کرده و صبحانه خوردیم .

گزارش صعود زمستانه به قله شنلی ( 3359 متر ) زمستان 97

ساعت 7:45 در ارتفاع 2450 متری پا در رکاب پاکوب گذاشته و از کنار آب بند گذر کردیم و با موسیقی دلنواز آب که از بالادست تا پشت آب بند سرازیر بود طول دره تا محل گوسفندسرا و چقور چشمه در ارتفاع 2500 متری که جای مناسبی برای کمپ است را در مدت بیست دقیقه پیموده و کمی استراحت کردیم.

تابش اشعه های طلایی خورشید به جسم و تنمان احساس سرخوشی می داد و اشتیاق وصل به قله را دو چندان می نمود پس از ده دقیقه پیمایش که به طرف غرب داشتیم به دهانه دره ای رسیدیم که قله در دیدرس قرار داشت و دو یال کشیده و طولانی که تا خط الراس قله به صورت نعل اسبی قله را احاطه کرده بود گروه را به چالش می کشید.

گروه از یال شرقی که شیب ملایم تری نسبت به یال غربی داشت گام روی برف یخزده ای گذارد که گویای دمای منفی را می داد و با احتیاط آنرا صعود کرد و روی خط الراس شنلی در ارتفاع 2950 متری قرار گرفت.

گزارش صعود زمستانه به قله شنلی ( 3359 متر ) زمستان 97

ساعت 10:20 پس از استراحت کوتاهی ، قله فرعی اول را از سمت راست تراورس کردیم و به طرف غرب متمایل شدیم تا زیر قله اصلی در ارتفاع 3150 متری رسیدیم حجم بالای برف که هنوز بر اثر سرما تا حدودی سفت و منجمد بود کار صعود را سخت تر می کرد و هر چندگاهی با صدای شکستن برف پایی فرو رفته در برف یاری می طلبید و با زحمتی از آن خلاصی پیدا می کرد. ساعت 11:30 قله شنلی با ارتفاع 3359 متری گروه را پذیرا شد و اعضا ضمن تبریک به همدیگر مهیای همخوانی سرود ای ایران شدند.

پس از مراسم قله و گرفتن عکس و فیلم ساعت 12 از یال غربی فرود آمدیم و در قسمتهایی که شیب مناسبی برای سرسره کردن داشت کودک درون غالب شد و اعضا سوار بر هوس تا پایین دهلیز که با اشعه های خورشید که از جنوبی ترین قسمت آسمان بر تنمان می تابید فرود آمدیم و پس از خوردن میوه ، دل به پیچ دره گره زدیم و به تماشای طبیعت زیبا در آمدیم.

ساعت 14:35 کنار چقور چشمه در محل گوسفندسرا سفره نهار پهن کرده و مشغول خوردن شدیم هر چند از خوردن سیر نمی شدیم ولی ابرهایی که از طرف قله به سوی ما در حرکت بود مجال ایستادن را می گرفت.

گزارش صعود زمستانه به قله شنلی ( 3359 متر ) زمستان 97

پس از پیمایش مابقی مسیر تا کنار خودرو ساعت 16:10 از منطقه بیرون زدیم و در کنار پمپ بنزین دهاقان برای تهیه آب جوش و دستشویی توقفی کوتاه کردیم و سپس به طرف اصفهان راهی شدیم.
خوردن چای و نقل صعود در خودرو گل کرده بود و متوجه گذشت زمان و مسافت نشدیم سرانجام ساعت 17:45 به شهرمان رسیدیم و پس از خداحافظی در سلامتی کامل از یکدیگر جدا شدیم.

نکته :

این جبهه فاقد جان پناه و دستشویی است.
این مسیر یکروزه و بیشتر در زمستان صعود می شود.
خط دهی موبایل در بیشتر مسیر امکان پذیر نیست.

گزارش از سرپرست : روزبه

عکس از : حاتمی
موضوع: ویژه ها, گزارش درون استانی نويسنده modir  20-12-1397, 07:12   بازديد: 19
ارسال ديدگاه
نام:
ايميل:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler