عضويت    ورود
پنل ورودي
» » گزارش صعود به قله برف انبار قم از جاسب ( 3200 متر ) زمستان 97

برف انبار :
که بلند ترین قله استان قم به شمار می رود دارای ارتفاعی بیش از سه هزار و دویست متر است . این قله در تمام سال کوه نوردانی از استان قم و دیگر استان ها را به خود جذب می کند. نام این قله به جهت آن است که در فصول مختلف می توان برف را بر روی آن مشاهده کرد که این برای استان گرمسیری همچون قم موجب امتیاز ویژه ای است . البته با گرم شدن زمین ، دیگر این قله در تابستان ها برفی ندارد و برف آن سهم چشمه های زیرزمینی آن می شود مسیر رسیدن به این قله از سه استان ممکن است .از استان قم ، بخش کهک سپس روستای فردو و بعد از روستا به سمت منطقه وسف می روید که در میان آن جاده ای خاکی جدا شده و به سمت قله ادامه می یابد .این مسیر بهترین مسیر است چرا که مقدار زیادی از آن دارای جاده خاکی و تا خود قله مسیر خاکی مالرو و پایکوبی شده دارد. مسیر دیگر از استان مرکزی است که از شهر دلیجان آغاز شده به سمت نراق حرکت کرده و در نهایت روستاهای زر و کروگان ابتدای مسیر صعود خواهند بود . از استان اصفهان نیز شهر کاشان و سپس مشهد اردهال و پس از آن روستاهای زر و کروگان مسیر مجدد خواهند بود. البته از آن دو روستا مسیر پایکوبی شده وجود ندارد . برای صعود به این کوه مسیر دیگری نیز وجود دارد که از روستای جاسب از توابع نراق میباشد که این مسیر هم فاقد پاکوب است .شایان ذکر است که در مسیر صعود از روستای "فردو" 3 چشمه دایمی وجود دارد. از بلندای قله که نظاره میکنید فضای بسیار زیبایی از رشته کوه ای نه چندان بلند ولی بسیار زیبا را مشاهده میکنید . در اطراف این کوه چشم اندازهای بسیاری خود نمایی میکند . در غرب این کوه قله پلنگ آبی و در شرق آن قله سلطان سعد شاه با ارتفاعی کمتر خود نمایی میکند .

با یاد و نام ایزد یکتا

گزارش صعود قله برف انبار قم ( 3200 متر )

آدینه 1397/12/03

اعضا شرکت کننده :

1 - حاج احمد صرامی
2 - غلام کبیری ( همایون )
3 - عبدالرحمان موسوی ( روزبه )
4 - حسین منتظری ( بابک )
5 - محمدرضا خادمی
6 - نورالله براهیمی ( سامان )
7 - مهدی حاتمی ( شهروز )
8 - حاج علی عسکریفر
9 - رسول براهیمی
10 - مهدی قصری
11 - مجید ماهوش ( کوروش )

گزارش :

طبق برنامه باشگاه و هماهنگی با اعضاء شرکت کننده ، روز جمعه ساعت 4:45 صبح با یک دستگاه ون از مبداء به سوی شهرستان دلیجان در 185 کیلومتری اصفهان حرکت کردیم.
ساعت 6:45 به ایستگاه پلیس راه دلیجان - تهران رسیدیم و با دوست همنوردمان جناب آقای بیکی که اجرای برنامه مشترکی بین بچه های دلیجان و گروه مهربین از جبهه جنوبی را هماهنگ کرده بودند ملاقات کردیم و پس از احوالپرسی به طرف روستای جاسب که حدود 35 کیلومتری شهرستان دلیجان است راهی شدیم برای رسیدن به روستای جاسب ، جاده دلیجان - تهران را ادامه داده و پس از 5 کیلومتر با دیدن تابلو جاسب ( روبروی سد 15 خرداد ) وارد جاده فرعی شده و با طی حدود 28 کیلومتر به روستای جاسب می رسید.
هدف از اجرای این برنامه شناخت مسیر جبهه جنوبی برف انبار و صعود قله بود که خوشبختانه به لطف و همراهی بچه های دلیجان مخصوصا آقای بیکی این کار محقق شد.
قله برف انبار با ارتفاع تقریبی 3200 متر مرتفع ترین قله استان قم می باشد که اجرای آن برای اعضا و گروههایی که طرح سیمرغ را در برنامه کاری خود دارند الزامیست لازم به ذکر است که قله برف انبار بیشتر از جبهه شمال و از روستای فردو با زمان تقریبی 2 ساعت صعود می شود ولی صعود از این جبهه حدود 4 ساعت زمان می برد.
مسیر زیبای جاده جاسب و رود فصلی آن ، منظره زیبایی از یک صبح سرد زمستانی ترسیم کرده بود که با تلالو نور خورشید که از بین قلل و صخرهای بلند آن می درخشید چشم هر بینده ای را محصور خود می کرد گروه در آرامش و محو تماشای مناظر ، صبحانه خود را درون خودرو خوردند و آماده دیدار معشوق شدند.
با ورود به جاسب از کنار دیوار و نرده های دانشگاه آزاد که چهره روستا را خدشه دار و کریه کرده گذشتیم و در آخر روستا قبل از امام زاده کروگان وارد جاده خاکی که باغات بادام و گردو آنرا احاطه کرده است شدیم و پس از طی 5 کیلومتر جاده خاکی در کنار تک درخت بید کهنسالی که از آزار و اذیت انسان ها در امان نمانده بود پیاده شدیم. ( جاده مذکور تا کنار آب بند و چشمه ای به نام زالو ادامه دارد که بعلت وجود برف در جاده ، ادامه میسر با خودرو میسر نبود.)

گزارش صعود به قله برف انبار قم از جاسب ( 3200 متر ) زمستان 97

اعضا بعد از بستن گتر و کوله با پذیرای کیک و شیرینی که آقای بیکی زحمت آنرا کشیده بودند آماده صعود شده و ساعت 7:55 دقیقه در ارتفاع 2400 متری با ترکیب یک گروه چهار نفره از بچه های دلیجان بعنوان تیم پیشرو ، و بعد از آن گروه مهربین و در نهایت گروه چهار نفره دوم که با فاصله از پشت سر ، ما را همراهی می کردند براه افتاد گروه 11 نفره ما نیز با سرگامی بنده و آخر گامی آقای خادمی بسته شد.

پس از پیمایش 200 متر از طول جاده به سمت دره سمت چپ که تا کنار آب بند در ارتفاع 2600 متری ادامه دارد را در مدت 50 دقیقه پیمودیم و پس از استراحتی کوتاه از اول یالی که از پشت درختان بید به طرف شرق بالا کشیده شده بود صعود کردیم.

و در ارتفاع 3000 متری روی خط الراسی طولانی که با گذر از دو قله فرعی به قله اصلی می رسید افتادیم با وجود هوای سرد استراحت های کوتاه و مستمری به گروه داده شد تا ضمن نفسگیری از خوردن تنقلات و آب نیز استفاده و بهره مند شوند ساعت 9:30 در زیر اشعه های نور خورشید که مستقیم به صورتمان می خورد پیمایش خط الراس تا زیر قله فرعی اول را پیش گرفتیم.

گزارش صعود به قله برف انبار قم از جاسب ( 3200 متر ) زمستان 97

و پس از نیم ساعت به زیر قله فرعی اول رسیده و با زمان نیم ساعت صعود ، ساعت 10:30 روی قله اول در ارتفاع 3150 متری بودیم سپس تا زیر قله دوم را پیموده و با تراورس قله دوم که روی آن با سنگچین مشخص شده بود به طرف شمال منطقه که قله و پناهگاه برف انبار در دیدرس بود رهسپار شدیم.

ساعت 11:30 پس از استراحتی کوتاه به طرف قله اصلی پیمایش مسیر کردیم و ساعت 12:05 قله 3200 متری برف انبار گروه را پذیرا شد.

پس از مراسم قله و گرفتن عکس و فیلم یادگاری برای خوردن نهار به طرف پناهگاه که حجم زیادی از برف آن را احاطه کرده بود فرود آمدیم و بعلت شلوغی از خوردن نهار در آنجا منصرف شدیم.

گزارش صعود به قله برف انبار قم از جاسب ( 3200 متر ) زمستان 97

سپس با پیشنهاد چند تن از اعضا قله فرعی دوم با ارتفاع 3185 متر که در مسیر بازگشت بود را صعود کرده و از آنجا تا روی خط الراس را برف اسکی کردیم و کمی استراحت و ریزه خواری کرده و ساعت 14:25 روی یال آب بند بودیم و پس از سرازیر شدن به زیر درختان بید سفره پهن کرده و نهار خوردیم ساعت 15:05 جاده خاکی که زیر برف پنهان بود را فرود آمدیم و ساعت 15:45 کنار خودرو رسیدیم.

ساعت 16:10 پس از خوردن چای که توسط آقای راننده تهیه شده بود و پس از خداحافظی و قدردانی از آقای بیکی و دیگر همنوردان دلیجانی منطقه را ترک کردیم و سر انجام ساعت 19:40 در کمال صحت و سلامت اعضا گروه به خانه های خود باز گشتند.

نکته :

مسیر پاکوب مشخصی ندارد و برای صعود از تراک یا راهنمای محلی استفاده کنید. ( تراک محل محفوظ است در صورت تمایل با شماره 09131033466 موسوی تماس بگیرید. )
خط دهی موبایل در اکثر منطقه برقرار بود.
منطقه فاقد دستشویی و جانپناه است.
بهتر است آب مصرفی برنامه را همراه داشته باشید.
بهترین فصل صعود فروردین و اردیبهشت بوده و صعود زمستانه آن نیز با امکانات خالی از لطف نیست.

گزارش از سرپرست : روزبه

عکس از : حاتمی - کوروش
موضوع: ویژه ها, گزارش برون استانی نويسنده modir  5-12-1397, 13:24   بازديد: 56
ارسال ديدگاه
نام:
ايميل:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler