عضويت    ورود
پنل ورودي
» » گزارش صعود به قله هزار کرمان (4501 متر ) و سرتخت جوپار ( 3180 متر ) پاییز 97

کوه هزار کرمان

کوهی است در استان کرمان که در بخش راین در جنوب این شهرستان قرار دارد و بلندترین قله استان کرمان می‌باشد. ارتفاع آن با اندازه‌گیری دقیق به‌وسیله دستگاه جی پی اس ۴۵۰۱ متر برآورد شده است.
کوه هزار، به دلیل داشتن هزار نوع گیاه گوناگون، هزار نامیده شده است. و چهارمین کوه بزرگ ایران و مرتفع‌ترین قله جنوب کشور است. روستاهای دامنه کوه هزار، با آب و هوایی دلپذیر و آبشار راین که در دل این کوه قرار دارد، در فصل بهار و تابستان پذیرای میهمانان زیادی است. هزار با مساحت ۹۰۰ کیلومتر مربع، سرچشمه رودخانه ‌یتهرود می‌باشد.

مرتفع‌ترین منطقه مسکونی ایران روستای باب زنگی از توابع بخش راین است که با ارتفاع ۳۳۰۹ متر در کوه هزار قرار دارد. چندین خانوار در این روستا سکونت دارند و مردم روستا نذورات خود را در بالای کوه ادا می‌کنند. روستای باب زنگی را در زنگی هم می‌نامند. مردم این روستا در تمام فصول سال در این روستا ساکن هستند و در فصل زمستان به دلیل بارش برف، راه ارتباطی آنها به شهر راین برای مدتی قطع می‌شود.
در مسیر آبشار راین روستاهای زیبا و دیدنی از جمله: ظهرود بالا، ظهرود پایین، خالق آباد، خیرآباد قرار دارند؛ که در ایام تابستان گردشگران زیادی جذب می‌نمایند.

جوپار

جوپار شهری است در استان کرمان ایران.جوپار در بخش ماهان شهرستان کرمان قرار دارد. این شهر زیبا و خوش آب وهوا یکی از شهرهای مهم ومذهبی کرمان می‌باشد.
این نام از نام جوی پارسالی برگرفته شده‌است در گذشته به دلیل آب وهوای بسیار خوبی که این منطقه داشت محل مناسبی برای پادشاهان کرمان بوده‌است و چون سالی یک بار به این محل می‌آمدند به همین دلیل می‌گفتند برویم به محل جوی پارسالی که با گذشت زمان به جوپار شهرت یافت البته در روایتی دیگر اشاره شده‌است به قنات گوهرریز که چند قسمت شده‌است (شش مقسم) یعنی جوی آب پاره شده‌است که کم‌کم تبدیل به جوپار شده‌است.

با یاد و نام ایزد یکتا

گزارش صعود قله هزار کرمان ( 4501 متر ) و سرتخت جوپار ( 3180 متر ) پاییز 97

16 الی 1397/08/18

اعضا شرکت کننده :

گزارش صعود به قله هزار کرمان (4501 متر ) و سرتخت جوپار ( 3180 متر ) پاییز 97

1 - نورالله براهیمی ( سامان )
2 - غلام کبیری ( همایون )
3 - عبدالرحمان موسوی ( روزبه )
4 - رسول ساداتیان
5 - مهدی قصری
6 - مهدی حاتمی

گزارش :

طبق هماهنگی با اعضاء شرکت کننده ، روز سه شنبه ساعت 14:45 با دو دستگاه خودرو سواری به طرف ماهان از توابع استان کرمان که حدود 750 کیلومتری خمینی شهر واقع شده رهسپار و پس از بیتوته ای در بین راه ، ساعت 9 صبح کنار مقبره شاه نعمت ولی در شهر ماهان بودیم با وجود وقت کمی که بود دیداری از مکان تاریخی شاه نعمت اله نمودیم

گزارش صعود به قله هزار کرمان (4501 متر ) و سرتخت جوپار ( 3180 متر ) پاییز 97

ساعت 9:40 صبح همنورد گرامی آقای درویشی از راهنمایان محلی به ما پیوستند و گروه برای صعود قله سرتخت جوپار راهی شد.
برای رسیدن به مکان صعود از جاده خاکی شرق باغ شازده به طرف امام زاده بی بی گرامیه که با تابلو سبز رنگی در اول جاده اصلی مشخص شده رفتیم و پس از طی 6 کیلومتر جاده خاکی ، ساعت 10:20 به محل امام زاده در ارتفاع 2297 متری رسیدیم و پس از بستن کوله ها آماده صعود شدیم.

مسیر صعود از یال کنار صحن امام زاده شروع می شود که پاکوب مشخصی ندارد و پس از طی یال ، روی تپه ماهورهایی در ارتفاع 2846 متری سوار می شود که با فراز و فرود هایی به زیر قله ای فرعی در ارتفاع 2970 متری می رسد و پس از تراورس قله به محوطه بزرگی با درختچه های ارژنگ و سرو کوهی بر خورد می کند که یال نسبتا تندی در ارتفاع 3045 متری شما را به قله رهنماست.

گزارش صعود به قله هزار کرمان (4501 متر ) و سرتخت جوپار ( 3180 متر ) پاییز 97

ساعت 13:55 پس از 3/5 ساعت پیمایش در ارتفاع 3180 متری بر فراز چکاد سرتخت ایستادیم.

پس از گرفتن چند عکس و فیلم یادگاری در پناه دیواره قله ، سفره گشوده و نهار خوردیم.
ساعت 14:35 از دره جنوبی قله مسیر شن اسکی را تا پایین فرود آمدیم و پس از خوردن آب و تنقلات ، استراحت کوتاهی نموده و در امتداد نهر آبی که به باغ شازده می رسد سرازیر شدیم سپس با گذشتن از کنار تک درخت تنومندی به دره شمالی رفتیم.

گزارش صعود به قله هزار کرمان (4501 متر ) و سرتخت جوپار ( 3180 متر ) پاییز 97

بعد از سوار شدن روی یال آن و گذر از چند دره کوچک وارد جاده خاکی ماشین رو شدیم که تا پشت امام زاده امتداد داشت ساعت 17:10 کنار خودرو ها کوله بر زمین گذاشتیم و سوار بر خودرو تا اول جاده اصلی را طی کرده و پس از خداحافظی با آقای درویشی به طرف راین در 60 کیلومتری ماهان رفتیم.
ساعت 19 به جاده ورودی شهر راین رسیدیم و برای خواب در مسجد کنار هلال احمر منطقه بیتوته کردیم و پس از خوردن شام درون کیسه خواب شدیم.
ساعت 3:45 صبح پنجشنبه بیدار باش زده شد و پس از خوردن صبحانه مختصری از مسجد به طرف آبشار معروف راین رفتیم و ساعت 5:20 از محوطه آبشار در ارتفاع 2720 متری روی پاکوب قله که سمت راست آبشار را دور زده و از بالای آن به دشت باز و نهر آب جاری متصل می شود رسیدیم و با نیم ساعت پیمایش دیگر ساعت 6:17 به اول دره بزکش در ارتفاع 2977 متری رسیدیم که تابلو زرد رنگی ، مسیر جان پناه را مشخص نموده است.

گزارش صعود به قله هزار کرمان (4501 متر ) و سرتخت جوپار ( 3180 متر ) پاییز 97

گروه 6 نفره مهربین ساعت 6:35 صبح ، با چندین بار گذر از عرض جوی آب به جان پناه هزار در ارتفاع 3085 متری رسید و پس از استراحت و آبگیری برای ادامه مسیر آماده پیمایش شد.

پاکوب قله از اول یال در پشت جانپناه که با تابلویی خودنمایی می کند شروع و تا بالای آن ادامه می یابد
گروه ساعت 7:20 به بالای یال در ارتفاع 3230 متر رسید و استراحت کوتاهی نموده و بعد از تراورس مسیر ، ساعت 9 تا زیر دره آویشن در ارتفاع 3580 متری را صعود نمود و استراحتی کوتاه کرد سپس مسیر برفی دره آویشن را طی نموده و تا بالای گرده تاج خروس را پیمود و ساعت 10:35 در ارتفاع 3887 متر بالای تاج خروس استراحتی کوتاه نمود.

گزارش صعود به قله هزار کرمان (4501 متر ) و سرتخت جوپار ( 3180 متر ) پاییز 97

باد سرد و سوزناکی که می وزید مجال استراحت زیاد را نمی داد و گروه از تاج خروس تا زیر قله شتر کشان را تراورس کرده و از گرده قله بالا کشید و پس از بستن گتر به صعود ادامه داد
وجود برف سنگین و احتمال ریزش بهمن پیمایش از پاکوب اصلی را خطر ساز می نمود لذا از گرده زیرین قله صعود کردیم و ساعت 12:15 بر فراز قله هزار در ارتفاع 4501 متری بودیم.

پس از مراسم قله و گرفتن فیلم و عکس یادگاری ساعت 12:30 از مسیر شن اسکی قله که ارتفاع برف آن به بیش از 70 سانت می رسید فرود آمدیم و ساعت 14 زیر گرده قله شترکشان در ارتفاع 4283 متری مشغول خوردن نهار شدیم ساعت 14:20 پس از خوردن نهار ، به طرف تاج خروس راهی و آنرا تراورس نموده و روی پاکوب دره آویشن افتادیم ساعت 16:10 کنار جانپناه استراحتی کوتاه نمودیم و بعد از آن به فرود خود ادامه داده و سر انجام ساعت 17:20 در محوطه آبشار و کنار خودرو کوله بر زمین نهادیم.
پس از آن به طرف راین حرکت و برای دیدن ارگ به مرکز شهر رفتیم و هر چند دیر وقت شده بود به نظاره محوطه بیرونی و درب بزرگ چوبی آن اکتفا کردیم.
شب در مسجد ورودی راین سپری شد و ساعت 6 صبح جمعه به طرف ماهان و باغ شازده راهی شدیم صبحانه در محیط بیرونی باغ صرف شد

گزارش صعود به قله هزار کرمان (4501 متر ) و سرتخت جوپار ( 3180 متر ) پاییز 97

سپس به طرف یزد رهسپار شدیم نهار نیز در یزد صرف شد و سرانجام ساعت 17:30 به مقصد رسیده و اعضا گروه با خاطره ای خوش از همدیگر جدا گشتند.

نکته :

1- مسیر صعود قله سرتخت با راهنما یا تراک انجام گیرد.

2- برنامه صعود قله هزار 1/5 روزه انجام گیرد .

3- جان پناه هزار فاقد دستشویی است.

4- آب در طول مسیر قله هزار تا جان پناه در دسترس است.

5- آنتن دهی موبایل در بیشتر مناطق هزار امکان پذیر است.

گزارش از سرپرست برنامه : روزبه

عکاس : حاتمی
موضوع: ویژه ها, گزارش برون استانی نويسنده modir  20-08-1397, 15:48   بازديد: 44
ارسال ديدگاه
نام:
ايميل:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler