عضويت    ورود
پنل ورودي
» » گزارش پیمایش خط الراس مرکزی دنا و صعود 14 قله چهار هزاری ( تابستان 97 )

مختصری درباره رشته کوه های زاگرس و دنا

رشته کوه دنا، بلندترین کوه و بزرگترین چین خوردگی رشته کوه بزرگ زاگرس محسوب شده و دارای خط الراسی به طول تقریبا ۹۰ کیلومتر است که از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده و بین سه استان کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس واقع شده است.این رشته کوه زیبا دارای ۴۹ قله بالای ۴۰۰۰ مترمیباشد. رشته کوه دنا به سه بخش غربی، مرکزی و شرقی تقسیم می شود که ناحیه غربی از قله کل قدویس تا مورگل را در بر دارد؛ قسمت مرکزی از قاش مستان تا گردنه بیژن را شامل می شود و ناحیه شرقی از گردنه بیژن تا قله پازن پیر ادامه می یابد. خط الراس مرکزی به دلیل تعداد ، پیوستگی و ارتفاع بیشتر قلل، جهت صعود خط الراسی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

خط الراس مرکزی دنا از گردنه بیژن به ارتفاع ۳۲۰۰ متر تا گردنه مورگل غربی به ارتفاع ۴۱۰۰ متر ادامه دارد و دارای ۱۸ قله بالای۴۰۰۰ متر است، بلندترین قله رشته دنا و همچنین رشته بزرگ زاگرس قله قاش مستان یا بیژن ۳ به ارتفاع ۴۴۵۰ متر است. قلل دیگر این رشته از گردنه بیژن به ترتیب عبارتند از: بَرد آتش، سی چونی ۱ ، ۲ و ۳ ، حوض دال، کرَسُمی شرقی، کَرسُمی غربی، تنگه راه (حرا)، بیژن ۱ (ماش)، کپیری، بیژن۲ (برج آسمانی)، قِزِل قُله، هِرم، کیخسرو، بن رود، بیژن ۳ (قاش مستان) ، قبله، مورگل، مورگل غربی ش، مورگل شمالی

سه مسیر عمده دسترسی به خط الراس مرکزی دنا عبارتند از:

مسیر شمالی : از روستای تاریخی و زیبای خفرشهرستان سمیرم شروع و از طریق تنگه کی خسرو به خط الراس میرسد.
مسیر گردنه بیژن : شهر سی سخت و گردنه بیژن را میتوان دروازه ورود به خط الراس های شرقی و مرکزی دنا نامید. گردنه بیژن شرقی ترین نقطه خط الراس مرکزی و ما بین این خط الراس با خط الراس شرقی محسوب میشود. از مسیر این گردنه میتوان به قلل برد آتش ، سیچونی ( واژه سیچونی در اصل “سیچانلی” و به معنای دارای موش در زبان آذری میباشد. عشایر قشقایی که در منطقه ییلاق میکنند ، چنین نامی را بر این قله گذارده اند ) ، حوض دال و خط الراس مرکزی دسترسی پیدا کرد.
مسیر جنوبی : سومین مسیر دسترسی به بخش مرکزی دنا از شهر زیبا و با صفای سی سخت و از طریق تنگه بزکش میباشد که با شیب نسبتا تندی به پناه گاه و قله حوض دال منتهی میشود

با یاد و نام ایزد یکتا

گزارش پیمایش خط الراس مرکزی دنا ( سی سخت به خفر ) و صعود 14 قله بالای 4000 آن ( تابستان 97 )

چهارشنبه 1397/06/28 الی پنجشنبه 1397/06/29

اعضا شرکت کننده :

1 - رمضانعلی عسکریفر
2 - غلام کبیری ( همایون )
3 - عبدالرحمان موسوی ( روزبه )
4 - احمد صرامی
5 - مجید ماهوش ( کوروش )
6 - نورالله براهیمی ( سامان )
7 - مهدی قصری
8 - حسین منتظری ( بابک )
9 - محمدرضا خادمی

گزارش :

طبق هماهنگی با اعضاء شرکت کننده ، روز سه شنبه ساعت 14:30 با یک دستگاه ون از مبداء به سوی سی سخت از توابع استان کهکلویه و بویراحمد که حدود 360 کیلومتری خمینی شهر واقع شده رهسپار شدیم .
ساعت 18:50 وارد سی سخت شدیم و به طرف اقامتگاه سربندان در ارتفاع 2460 متری ( چشمه میشی ) شده و پس از کرایه اتاق ، گروه مهیای خوردن شام شد و پس از آن ساعت 23 درون کیسه خواب رفتیم.
ساعت 5:15 صبح چهارشنبه از خواب بیدار شدیم و ساعت 6:20 پس از خوردن صبحانه ، با خودرو ون از محوطه چشمه میشی به طرف گردنه بیژن راهی شدیم.
پس از طی 7 کیلومتر جاده اسفالته ، در کنار تابلو کوهنوردان در ارتفاع 2905 متری آماده صعود شدیم.

گزارش پیمایش خط الراس مرکزی دنا و صعود 14 قله چهار هزاری ( تابستان 97 )

ساعت 6:50 گروه با سرپرستی و سرگامی روزبه و آخر گامی آقای خادمی از اول دره سیچانی پیمایش را آغاز نمود

و با زمان 2:45 تا کنار چشمه سیچانی در ارتفاع 3690 متری را پیمود.

ساعت 9:45 پس از آبگیری از کنار چشمه تا اول دو راهی که پاکوبی مستقیم به طرف جان پناه حوض دال دارد را پیمودیم.
گروه پاکوب شرقی با شیب 50 درجه ای که به خط الراس می رسید را انتخاب نمود و پس از مدت 40 دقیقه پیمایش ، گروه در ارتفاع 4110 متری روی خط الراس کوله بر زمین نهاده و آماده صعود به قله برد آتش شد. ( قبل از رسیدن به خط الراس به پاکوبی رسیدیم که مستقیم از بالای جانپناه به زیر قله حوض دال امتداد داشت. ) پس از استراحت کوتاهی ، کوله ها را در کنار همدیگر نهاده و آماده صعود اولین قله شدیم.

گزارش پیمایش خط الراس مرکزی دنا و صعود 14 قله چهار هزاری ( تابستان 97 )

با پیمایش پاکوب شرقی خط الراس ، پس از 20 دقیقه قله برد آتش در ساعت 11:40 با ارتفاع 4180 متری ، گروه 9 نفره ما را پذیرا شد و سپس به طرف قله سیچانی اول در ارتفاع 4190 متر راهی شدیم

و به ترتیب سیچانی دوم در ارتفاع 4185 متری و سیچانی سوم در ارتفاع 4154 متری را صعود کرده و با گرفتن عکس و فیلم یادگاری به طرف کوله ها باز گشتیم.
پس از استراحت کوتاهی کوله ها را بر دوش کشیده و شیب 50 درجه غربی که به طرف حوض دال کشیده شده بود را یک ساعت و ده دقیقه پیموده و ساعت 13:40 در ارتفاع 4320 متری با آسمانی نیمه ابری که وزش باد ملایمی آن را همراهی می کرد قله حوض دال را صعود نمودیم.

گزارش پیمایش خط الراس مرکزی دنا و صعود 14 قله چهار هزاری ( تابستان 97 )

بخش اول برنامه در اینجا به پایان می رسید و تصمیم بر این بود اگر اعضایی توانایی پیمایش کامل خط الراس را ندارند به طرف پناه گاه حوض دال برگردند و پس از آن به سی سخت رفته و با صعود قله قاش مستان از خفر ، به گروه بپیوندند که خوشبختانه داوطلبی پیدا نشد و همگی رهسپار قله بعدی شدیم.
پس از فرودی نیم ساعته از غرب قله حوض دال روی خط الراس قرار گرفتیم و پس از پیمایش کوتاهی روی یال مشترک دو قله کرسمی شرقی و غربی کوله بر زمین نهاده و مهیای صعود شدیم. بیست دقیقه زمان پیمایش کرسمی غربی شد و ساعت 15:40 در ارتفاع 4278 قله را صعود نموده و پس از سرازیر شدن از یال به طرف قله کرسمی شرقی در ارتفاع 4291 متر رفتیم و ساعت 16 موفق به صعود قله شدیم.

طبق روال پس از مراسم قله و گرفتن عکس و فیلم یادگاری فرود آمده و مشغول خوردن نهار شدیم و سپس به طرف قله حرا حرکت کرده ساعت 16:30 در ارتفاع 4272 متری قله را صعود کردیم.

گزارش پیمایش خط الراس مرکزی دنا و صعود 14 قله چهار هزاری ( تابستان 97 )

گروه پس از ادامه پیمایش خط الراس که از سمت غرب ادامه می یافت ساعت 17 به محوطه بزرگی رسید که محل مناسبی برای کمپ بود چون زمان کافی برای صعود قله ماش ( بیژن یک ) داشتیم با تصمیم اعضا ، به دو دسته تقسیم شده و یک گروه سه نفره روی پاکوب قله کپیری از دامنه قله ماش گذشته و تا زیر قله کپیری را پیموده و منتظر گروه صعود شدند و گروه شش نفره از یال شرقی به طرف قله 4405 متری ماش براه افتادند و ساعت 18 گروه قله ماش را صعود نمود

و از شن اسکی جنوب قله ، خود را به طرف کپیری رسانده و به اتفاق گروه سه نفره ، قله کپیری را ساعت 18:30 در ارتفاع 4201 متری صعود نمود.

پس از مراسم قله از روی پاکوب غربی پایین کشیدیم و در پناه یالی در ارتفاع 4165 متری کمپ را بر پا نموده و ساعت 20:15 با تاریک شدن هوا درون چادرها برای صرف شام و خواب رفتیم.
صبح روز پنجشنبه ساعت 6:20 با زدن سپیده دم بیدار باش زده شد و در خنکای صبحگاهی و سوز سردی که از بارش پراکنده شب گذشته بوجود آمده بود صبحانه را خوردیم و ساعت 7:50 پس از جمع کردن چادرها آماده پیمایش شدیم.
اولین صعود صبگاهی قله برج آسمانی ( بیژن 2 ) بود که محیط مسطحی در دامنه خود دارد و مکانی مناسب برای کمپ و شبمانی است.

گزارش پیمایش خط الراس مرکزی دنا و صعود 14 قله چهار هزاری ( تابستان 97 )

ابتدای پاکوب قله در کنار سنگ بزرگی کوله ها را زمین گذاشتیم و با یک بطری آب و مقداری تنقلات ، گام به گام به میهمانی بیژن در آمدیم بعد از دست به سنگ شدن با گرده زیرین قله ، ساعت 9:10 صبح برج آسمانی ( بیژن دو ) با ارتفاع 4385 متر گروه 9 نفره را در گرمای دلپذیر صبگاهی خود پذیرا شد.

بعد از مراسم قله با احتیاط کامل از گرده پایین کشیدیم و پاکوب قزل قله که در جنوب غربی خود نمایی می کرد را در پیش گرفته و پس از یکربع ساعت پیمایش ، قزل قله نیز با ارتفاع 4375 ما را پذیرا شد.
پس از آن گروه از مسیر شن اسکی جنوبی پایین کشید و در کنار کوله ها با خوردن مقداری خوراکی نیروی تحلیل رفته را بازیابی کرده و ضمن خوش و بش با همنورد شیرازی که از پناهگاه حوض دال به طرف برج آمده بود خستگی از تن زدود.

گزارش پیمایش خط الراس مرکزی دنا و صعود 14 قله چهار هزاری ( تابستان 97 )

پس از 30 دقیقه پیمایش ، با دور زدن قلل برج و قزیل قله و گذشتن از یخچالی خشک ، گروه ساعت 10:35 در ارتفاع 4133 متری به چشمه خرسی رسید و لبی به آب چشمه داد.

سپس ادامه پاکوب به سمت غرب که به زیر تیغه های بن رود و بالای دره و یخچال کیخسرو منتهی می شد را پیمود و با شوق و ذوقی که برای صعود قله قاش داشت پا در رکاب پاکوب بن رود نهاد و پس از استراحت هایی که روی تیغه ها داشت

خود را روی گردنه بن رود رسانده و کوله بر زمین نهاده و با 7 نفر از اعضا قله بن رود را ساعت 11:30 در ارتفاع 4228 متری صعود نمود.
پس از فرود از قله ، کوله بر دوش نهاده و پاکوب جنوبی دامنه قله قاش مستان را نیم ساعته دور زدیم.

گزارش پیمایش خط الراس مرکزی دنا و صعود 14 قله چهار هزاری ( تابستان 97 )

و با نمایان شدن پاکوب اصلی قاش که از جان پناه به طرف قله کشیده شده بود روی گردنه مورگل ، کوله بر زمین نهاده و گروه با هشت نفر از اعضا به طرف قله قاش براه افتاد در حین صعود با استراحتهای کوتاهی که به گروه داده شد سر انجام قاش مستان ساعت 12:50 در ارتفاع 4450 متری گروه را پذیرا شد.

بعد از مراسم قله به طرف کوله ها فرود آمده و ساعت 14 کنار کوله ها استراحت چند دقیقه ای داشتیم.
با اعلام و تایید مسئول فنی ، سرپرست پایان برنامه خط الراس را اعلام نمود و همگی رو به جان پناه قاش فرود آمدیم.

ساعت 18:30 در ارتفاع 3000 متری در کنار جانپناه سفره گشوده و نهار خوردیم

ساعت 19 روی پاکوب فرود به طرف باغات سیب سرازیر شدیم از روی گرده زیرین پناهگاه هدلایت ها را روشن کردیم و ساعت 20:45 به اول باغهای سیب رسیدیم و مابقی راه تا خانه کوهنورد را مدت بیست وپنج دقیقه پیموده و ساعت 21:10 در کنار خودرو ون کوله بر زمین نهادیم.
پس از شستن سر و صورت و پاها درون خودرو شدیم و در کوچه های خروجی روستا با چای دارچینی روستایان پذیرایی شدیم و از آنجا تا مقصد را میهمان راننده و شب شدیم.
سر انجام ساعت 3 صبح جمعه به شهرمان رسیدیم و با آرزوی صعودی دیگر ، در کمال شادابی و سلامتی از همدیگر جدا گشتیم.

نکته :
در این فصل فقط به مقدار کمی آب از چشمه خرسی در جریان بود و روی خط الراس خط دهی موبایل امکان داشت.

گزارش و سرپرست گروه : روزبه
عکس : صرامی - ماهوش
مدیر فنی برنامه : خادمی
موضوع: ویژه ها, گزارش برون استانی نويسنده modir  3-07-1397, 05:47   بازديد: 120
ارسال ديدگاه
نام:
ايميل:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler