عضويت    ورود
» » گزارش صعود به قله جهان بین ( 3315 متر ) تابستان 97

گزارش صعود به قله جهان بین ( 3315 متر ) تابستان 97

کوه جهان بین

جهان‌بین در غرب شهر هفشجان در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. این کوه یکی از کوه‌های رشته کوه زاگرس است. کوه جهان بین به طول ۳۰ کیلومتر از جنوب روستای شمس‌آباد شروع و تا غرب روستای مصطفی‌آباد در حومه شهر هفشجان امتداد دارد. بلندترین قلل آن به نام‌های دالانک با ۳۳۴۲ متر، هفشجان با ۳۳۱۵ متر و شمس‌آباد با ۳۱۳۸ متر ارتفاع می‌باشد.
رشته کوه جهان بین در حومه شهرکرد قرار دارد. چون از فراز قله دالانک، مرتفع‌ترین قله رشته جهان بین، منطقه عظیمی شامل شهرکرد و شهرهای نجف‌آباد و اصفهان کاملاً دیده می‌شود به همین مناسبت به آن نام جهان بین داده‌اند
کثرت چشمه ساران، دامنه‌های سرسبز شمال‌شرقی، صخره‌های مرتفع و غارهای ژرف و نیز زیبایی بی نظیر قلهٔ مرکزی یعنی نای هفشجان که در عین حال یکی از بی نظیر و منظم‌ترین قلل کشور است، از ویژگی‌های منحصر به فرد این رشته کوه می‌باشد. در دامنه این رشته کوه آثار تاریخی از شکل گیری تمدن‌هایی کهن در هزاره‌های پیش از تاریخ حکایت دارد. چشمه‌های بسیار زیاد آن سبب گردید تا این منطقه را با عنوان مَرغ هزار خانی یا منطقهٔ هزار و یک چشمه بشناسند حال آنکه امروزه گردشگاه چشمه زنه در دامنه قلهٔ زیبای مرکزی جهان بین هفشجان از جملهٔ جاذبه‌های گردشگری نزدیک به مرکز استان می‌باشد. در دامنه این رشته کوه آثار تاریخی از شکل گیری تمدن‌هایی کهن در هزاره‌های پیش از تاریخ حکایت دارد. بقایای راه‌های سنگ چین شاهراهی سوزیانا یا خوزستان به اصفهان یا گبیانه، کتیبه نیمه تصویر نگاری گرنوشته، تپه تاریخی شهر کهنه و از همه مهم تر تپه تاریخی اسکندری که در ایجاد تمدنی به صورت یک دولت شهر تاریخی است از ویژگی‌های ممتاز دامنهٔ این رشته کوه می‌باشد.

با یاد و نام ایزد یکتا

گزارش صعود به قله جهانبین ( " نا " ) شهرکرد ( 3315 متر ) تابستان 97

جمعه 1397/06/16

اعضا شرکت کننده :

1 - رمضانعلی عسکریفر
2 - غلامرضا کبیری ( همایون )
3 - عبدالرحمان موسوی ( روزبه )
4 - مهدی حاتمی
5 - مجید مختاری
6 - احسان صمدی
7 - خانم ماهوش

گزارش :

طبق هماهنگی با اعضاء شرکت کننده ، صبح روز جمعه ساعت 4:20 با دو دستگاه خودرو شخصی از مبداء به سوی هفشجان از توابع استان چهارمحال و بختیاری که حدود 110 کیلومتری خمینی شهر واقع شده رهسپار شدیم .
ساعت 5:50 وارد هفشجان شدیم و طبق قرار با دو نفر از همنوردان هفشجانی ، به طرف چشمه زنه که در 5 کیلومتری شهر واقع شده رفته و در محوطه چشمه مشغول خوردن صبحانه شدیم. سپس از جاده خاکی ماشین رو قبل از چشمه زنه ، به طرف دامنه کوه ، تا نزدیکی چشمه شعبان در ارتفاع 2220 متری که منطقه خصوصی است بالا رفتیم و خودروها را پارک کرده و با بستن کوله ها ( کوله صعود ) آماده پیمایش شدیم.

گزارش صعود به قله جهان بین   ( 3315 متر ) تابستان  97

گروه ساعت 7 صبح با سرگامی بنده و آخر گامی آقای مختاری و راهنمایی همنوردان میزبان آقای فرهاد صادقی و اسماعیل جهانگیری مسیر ناهموار و سنگلاخی ماشین رو که در امتداد دکل های فشار قوی تا بالای ارتفاعات کشیده شده بود را پیش گرفت و پس از حدود 500 متر پیمایش ، مسیر پاکوب قله که در ارتفاع 2410 متری در سمت چپ جاده با سنگ چین مشخص شده را پیمود.
هوای دلپذیر و توضیحات راهنمایان برنامه ، لذت صعود را دو چندان می کرد و خستگی را از تن می زدود پس از یک ساعت پیمایش که از انواع گیاهان و جانوران منطقه سخن به میان رفت در ارتفاع 2685 متری به دو راهی بر خورد نمودیم که مسیر پیمایش را به دو قسمت تابستانه و زمستانه بخش کرده بود و در انتها هر دو پاکوب کنار چشمه " نا " به هم متصل می شد.

با صلاح دید راهنمایان برای دوری از آفتاب ، پاکوب زمستانه ( قیف ) را انتخاب و پس از استراحت کوتاهی آنرا تا زیر چند آبشار و آبریز کوچک پیمودیم. با درنگی کوتاه در کنار آبریز اول و دست به سنگ شدن ، گروه آبریزها را طی کرده و ساعت 8:45 صبح در ارتفاع 2955 متری کنار چشمه " نا " برای آبگیری و استراحت توقف نمودیم.

گزارش صعود به قله جهان بین   ( 3315 متر ) تابستان  97

راهنمایان برای خوردن صبحانه کنار چشمه اتراق نمودند و ما با هماهنگی و اجازه ای که از راهنمایان برنامه گرفتیم مسیر پاکوب تا گرده قله که در دیدرس بود را پیش گرفته و از آنها جدا شدیم پاکوب گرده با شیب 65 درجه نیروی زیادی را می طلبید.

با یک ساعت پیمایش به گرده رسیدیم و ادامه مسیر پاکوب تا قله را ظرف 25 دقیقه پیموده و سر انجام گروه ساعت 10:25 بر چکاد " نا " که با تابلو نارنجی رنگ در ارتفاع 3315 متری بود آرام گرفت.

بعد از مراسم قله و گرفتن عکس و فیلم یادگاری ، ساعت 11 از مسیر صعود به طرف پایین حرکت کردیم و با احتیاط مسیر گرده تا چشمه را بمدت یک ساعت پیموده و با چای و دمنوش همنورد هفشجانی آقای جهانگیری که از قبل آماده کرده بود پذیرایی شدیم بعد از گپ و گفت تا رسیدن آقای صادقی که از مسیر دیگری بعد از حرکت ما و انفرادی برای صعود قله رفته بود نیم ساعتی استراحت کردیم و با شستن دست و صورت خستگی صعود را از تن بدور کردیم.

گزارش صعود به قله جهان بین   ( 3315 متر ) تابستان  97

ساعت 12:30 از کنار چشمه نا در مسیر پاکوب تابستانه و همراه با باد خنکی که در طول راه می وزید تا چشمه شعبان را پایین آمدیم و ساعت 14 سوار بر خودروها ، برای خوردن نهار به طرف چشمه زنه که در مسیر بازگشت بود رفتیم بعد از خوردن نهار و چای چشمه زنه را ترک کردیم.

و دو همنورد هفشجانی را به شهر رسانده و پس از تقدیر و تشکر از آنان راه برگشت به خانه را پیش گرفتیم و ساعت 17:40 گروه به مقصد رسیده و در کمال صحت و سلامت از هم جدا گشتیم.

گزارش
: روزبه

عکس : حاتمی
موضوع: ویژه ها, گزارش برون استانی نويسنده modir  18-06-1397, 04:55   بازديد: 88
ارسال ديدگاه
نام:
ايميل:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler