عضويت    ورود
» » گزارش صعود به قله کولجنو ( 3813 متر ) تابستان 97

گزارش صعود به قله کولجنو ( 3813 متر ) تابستان 97

کولجنو
قله کول جنی (kule jenni) که با نام‌های کول جنون، کوله جنون و کول جنو نیز شناخته می‌شود در جنوب کوهستان اشترانکوه از منطقه کوهستانی زاگرس مرکزی است که در استان لرستان و حد فاصل شهرستان‌های الیگودرز و ازنا و درود واقع شده‌ است.

اشترانکوه در امتداد رشته‌کوه گرین از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده‌ است که از جنوب شهر درود آغاز می‌شود و در امتداد جنوب شرقی از روستای خلیل آباد در 40 کیلومتری جنوب غربی الیگودرز گذشته و سرانجام به جاده خاکی شول‌آباد منتهی می‌شود. این رشته در مرز رواندگی زاگرس واقع شده‌ است و به همین دلیل جبهه جنوبی آن صخره‌ایی و دیواره‌ایی و جبهه شمالی آن یخچالی می‌باشد.

کول جنو قله‌ایی صخره‌ایی است که از جانب شمال غرب به قله شاه تخت و از جانب جنوب شرق مسیر خط الراس با کاهش تدریجی ارتفاع به جاده شول آباد می‌رسد که این قسمت شامل قله‌های صخره‌ایی کول‌آب، کول‌خشک، کول‌ممد، کول ‌طول‌له (طویله) و کول‌دیمه می‌شود.
جانپناه "شادوران کامران سلیمانی" در ارتفاع تقریبی 3028 متری و در دامنه‌های شمالی کول جنو ساخته شده‌است که به جانپناه کول‌جنو هم معروف است.
رایج‌ترین مسیر برای رسیدن به قله مسیری است که از روستای کمندان آغاز می‌شود و با گذر از جانپناه کول جنو به قله می‌رسد. به علاوه می‌توان از طریق روستاهای دره تخت و تیون و شهر درود و پیمایش خط الراسی اشترانکوه هم به این قله صعود کرد که به علت ساختار سنگی نیاز به مهارت‌ دارد.
این مسیر برای صعود در زمستان مناسب نمی‌باشد چرا که پر از دره و خطر ریزش بهمن وجود دارد. در زمستان از مسیر هرم‌ها استفاده می‌شود که با وسایل فنی امکان‌پذیر است. کول جنو را سخت‌ترین قله منطقه اشترانکوه می‌دانند
بهترین زمان صعود به قله در اواخر بهار و اوایل تابستان است. صعود زمستانی به کوه‌های رشته اشترانکوه بسیار سخت و همراه با مشکلات جدی است. حجم برف بالا، دمای هوای پایین و وجود صخره و سنگ در مسیر که در زمستان با یخزدگی همراه است از ویژگی‌های بارز زمستان‌های اشترانکوه است.

با یاد و نام ایزد یکتا

گزارش صعود به قله کولجنو ( 3813 متر ) تابستان 97

آدینه 1397/05/19

اعضا شرکت کننده :

1 - محمدرضا خادمی
2 - غلام کبیری ( همایون )
3 - عبدالرحمان موسوی ( روزبه )
4 - مهدی حاتمی
10 - علیرضا ملکزاده
11 - احسان صمدی

گزارش :

طبق هماهنگی با اعضاء شرکت کننده ، روز پنجشنبه ساعت 14:40 با یک دستگاه خودرو ون از مبداء به سوی الیگودرز از توابع استان لرستان که در حدود 220 کیلومتری خمینی شهر واقع شده رهسپار شدیم .
تا ورودی شهر الیگودرز را مدت 2/5 ساعت پیمودیم و وارد جاده شول آباد شدیم و پس از طی 30 کیلومتر و گذر از روستای جوشان - سد خان آباد و چشمه پر 200 متر مانده به امامزاده وارد روستای عشایر نشین خلیل آباد شدیم که تابلو جان پناه قله کولجنو نیز اول جاده خاکی روستا نصب شده است.

گزارش صعود به قله کولجنو   ( 3813 متر ) تابستان  97

با مشورت و پیشنهاد یکی از عشایر ، برای طی جاده خاکی( 12 کیلومتر ) تصمیم به پیمودن آن با خودرو ون را نمودیم.
پس از گذر از استخر ذخیره آب عشایر که در بالا دست چادرها ساخته شده بود وارد جاده خاکی اصلی شده و با احتیاط و در بعضی از مواقع با پیاده شدن اعضا از ون از قسمتهایی که جاده توسط بارندگی صدمه دیده بود گذر کردیم.
ساعت 19:30 در ارتفاع 2640 متری کنار چادر گروه دیگری از عشایر خودرو را پارک کردیم و پس از بستن کوله ها از اول دره دایی در خنکای غروب روی پاکوب پیمایش را شروع کرده و بعد از نیم ساعت و گذر از سیاه چادر عشایر بالا دست به محل وقوع بهمن سال پیش دره دایی رسیدیم.

گزارش صعود به قله کولجنو   ( 3813 متر ) تابستان  97

با توضیحاتی که یکی از امدادرسان خانم ، که با گروهی از بچه های الیگودرز برای تعمیر جان پناه مصالح و درب آهنی حمل می کردند در غم غریبی فرو رفتیم و چند دقیقه ای را با تجسم توضیحات خانم امدادگر از محل پیدا شدن جسد تک تک اعضا گروه مشهدی مطلع و متاثر شدیم.

ساعت 21 در ارتفاع 3028 به جانپناه رسیدیم و در محوطه آن چادر ها را علم کردیم و ساعت 23 پس از خوردن شام ، درون کیسه خواب مهیای خوابیدن شدیم.
ساعت 4:15 صبح با سر وصدای گروهی از کوهنوردان که عازم صعود بودند بیدار شدیم و پس از خوردن چایی و صبحانه مختصری ساعت 5:20 با روشنایی هد لایت ها از پاکوب پشت پناه گاه در امتداد آب جاری که از زیر یخچال شست خدا سرازیر است پیمایش را شروع کردیم.
با گذر از چند گردنه کوچک زیر یال اصلی قرار گرفتیم و با تنفس دادن گروه در طول مسیر ساعت 6:20 در ارتفاع 3370 متری زیر تیغه ها برای استراحت و شناسایی مسیر توقف 20 دقیقه ای داشتیم.
ساعت 6:40 با تصمیم اعضا و سرپرست ، گروه به دو دسته 5 و 6 نفری تقسیم شد و گروه 6 نفره به سرپرستی آقای خادمی از تیغه و گروه 5 نفره به سرپرستی بنده از مسیر شست خدا پیمایش را شروع کردیم.

گزارش صعود به قله کولجنو   ( 3813 متر ) تابستان  97

گروه اول که از مسیر تیغه ها صعود کردند با استراحت و ریزه خواری و نوشیدن آب در طول مسیر ، ساعت 8:10 به قله رسیدند و گروه دوم پس از یکساعت پیمایش پاکوب به شست خدا و با استراحت و نوشیدن آب و خوردن تنقلات ادامه مسیر داده و 30 دقیقه بعد کنار سنگ شیطان برای استراحت توقف کرد.

بعد از آن مسیر شیب زیر قله که به 70 درجه می رسید را صعود نموده و سر انجام ساعت 8:30 بر فراز قله کولجنو در ارتفاع 3813 متری به گروه اول پیوستند.

پس از مراسم قله و خواندن سرود ( ای ایران ) و گرفتن عکس و فیلم یادگاری ساعت 9 صبح فرود از مسیر شست خدا را آغاز نمودیم و مدت 45 دقیقه تا شست خدا و تا اول یخچال چال سیاه را نیز 45 دقیقه طی کردیم و بعد از استراحت کوتاه مسیر باقیمانده برگشت تا جان پناه را نیم ساعته پیمودیم و ساعت 11:30 کنار جان پناه برای جمع کردن چادرها و خوردن چایی و چاشت نیم روز توقفی کردیم.

گزارش صعود به قله کولجنو   ( 3813 متر ) تابستان  97

ساعت 12:40 از مسیر دره دایی به طرف خودرو حرکت نموده و سرانجام ساعت 13:50 کنار ون کوله بر زمین نهاده و ساعت 14:30 آماده بازگشت به شهرمان شدیم.
ساعت 16 توقفی در پارک شهر بویین و میاندشت کرده و با استراحت و نهار مختصری که خوردیم ادامه مسیر دادیم.
سر انجام ساعت 19 در کمال صحت و سلامت و شادابی به مقصد رسیدیم و با خاطره ای خوش از هم جدا گشتند.

( با تشکر فراوان از دو میهمان برنامه آقای محمدرضا خادمی و ایمان محمدی که از شهرکرد ما را همراهی نمودند. )

گزارش : روزبه
عکاس : حاتمی

نکته ها :

1 - بهترین فصل صعود اواخر بهار است.
2 - در قسمتهایی از دره دایی آب موجود است
3 - خط دهی موبایل در قسمت هایی از مسیر و قله میسر است.
4 - محل دارای جانپناه و دستشویی می باشد.

گزارش صعود به قله کولجنو   ( 3813 متر ) تابستان  97
موضوع: ویژه ها, گزارش برون استانی نويسنده modir  21-05-1397, 13:27   بازديد: 158
ارسال ديدگاه
نام:
ايميل:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler