عضويت    ورود
» » گزارش صعود به قله قالیکوه ( 4077 متر ) تابستان 97

گزارش صعود به قله قالیکوه ( 4077 متر ) تابستان 97

قالی کوه

یا غالیه کوه یکی از مرتقع ترین قلل رشته کوه زاگرس در منطقه لرستان شهرستان الیگودرز بین قلل رشته کوهای اشترانکوه و زرد کوه بختیاری واقع شده است.به علت بادهای شدیدی که در ارتفاعات بالا و روی قله میوزد در گویش محلی بنامهای باد باد و بکک نامیده میشود.این قله در جنوب شرقی الیگودرز واقع شده که مسیر عمومی صعود به قله از طریق جاده الیگودرز به روستای شول آباد از سر گردنه گل وادوش به سمت چپ میباشد.ویا با پشت سر گذاشتن گردنه گل وادوش از طریق گردنه پا مزارع به طرف چپ و مسیر چال ریوا و از آنجا به چال خرسان که معمولا" محل شب مانی میباشد وارد دره پل شده و میتوان از جبهه جنوبی به قله صعود نمود.لازم به ذکر است صعود به قله از این مسیر بدلیل کوله کشی وحمل چادر میبایست دو روزه انجام گیرد.

با یاد و نام ایزد یکتا

گزارش صعود به قله قالیکوه ( 4077 متر ) تابستان 97

آدینه 1397/05/05

اعضا شرکت کننده :

1 - محمدرضا خادمی
2 - غلام کبیری ( همایون )
3 - عبدالرحمان موسوی ( روزبه )
4 - مهدی قصری
5 - سعید ملکزاده
6 - امیر مسعود مسعودیان

گزارش :

طبق هماهنگی با اعضاء شرکت کننده ، روز پنجشنبه ساعت 14:30 با دو دستگاه خودرو شخصی از مبداء به سوی الیگودرز از توابع استان لرستان که حدود 220 کیلومتری خمینی شهر واقع شده رهسپار شدیم .
پس از مدت 2/5 ساعت به ورودی شهر الیگودرز رسیدیم و وارد جاده شول آباد شدیم. پس از گذر از چند روستا و سرازیر شدن از گردنه گل وادوش در کنار ساختمان شیلات ( حوضچه های پرورش ماهی ) ساعت 18:15 در ارتفاع 2436 متری خودروها را کنار چادر عشایر پارک کردیم و آماده صعود از پاکوب گردنه پا مزراع که در امتداد دره است شدیم.
گروه ساعت 18:45 با سر گامی بنده پیمایش را آغاز کرد و پس از 40 دقیقه به بالای گردنه رسیدیم.

گزارش صعود به قله قالیکوه  ( 4077 متر ) تابستان  97

با اینکه نزدیک غروب آفتاب بود هوا گرمی خود را حفظ کرده بود پس از استراحت کوتاهی در اول دشت چال ریوا ( دشت روباه ) در ارتفاع 2800 متری که با درختچه های سرو کوهی فرش شده بود روی پاکوب در میان درختچه ها به سمت جنوب پیمایش را ادامه دادیم

بعد از مقر عشایر که در جنوب دشت ریوا با دیوار های سنگچین شده مشخص است از گردنه چال خرسان که در ارتفاع 2831 متری است بالا کشیدیم و مسیر را با زمان 1/5 ساعت تا بالا پیمودیم .
ساعت 21:30 پس از استراحتی کوتاه به پیمایش خود روی پاکوب که به چال خرسان سرازیر می شد ادامه دادیم و پس از نیم ساعت در ارتفاع 3239 کنار دسته ای دیگر از عشایر در تاریکی شب چادر ها را علم کرده و شام را صرف کردیم و ساعت 23:30 مهیای خواب شدیم.

گزارش صعود به قله قالیکوه  ( 4077 متر ) تابستان  97

ساعت 4:15 صبح جمعه بیدار باش زده شد و بدون جمع کردن چادرها ، پس از از نیم ساعت آماده پیمایش به سوی قله شدیم و قرار صبحانه را بعد از چشمه پل گذاشتیم.
با روشنایی هدلایت ها مسیر دره ( رودخانه ) پل را تا آخر پیمایش کرده و روی یال سمت راست چشمه پل سوار شدیم و ساعت 6 صبح برای خوردن صبحانه در ارتفاع 3150 توقف کردیم.

ساعت 6:30 بعد از خوردن صبحانه روی پاکوب ادامه مسیر را تا زیر یال اصلی قله در ارتفاع 3760 متری که سمت راست دره قرار گرفته پیمایش کردیم.

گزارش صعود به قله قالیکوه  ( 4077 متر ) تابستان  97

با پیوستن گروه بچه های شهرستان درود دو بخش شدیم و تعدادی از مسیر شن اسکی قله فرعی و تعدادی هم از مسیری که در سمت چپ دره قرار دارد صعود کردیم مسیر شن اسکی با شیب بیشتر و مستقیم تا زیر قله فرعی قالیکوه ادامه دارد و مسیر سمت چپ با تراورس و دور زدن قله فرعی با شیب کمتر ولی زمان بیشتر شما را تا قله فرعی در ارتفاع 3980 متری بالا می کشاند.
ساعت 8:15 پس از سوار شدن به قله فرعی و رویت قله اصلی مسیر باقیمانده را در مدت نیم ساعت طی کرده و سر انجام ساعت 9 صبح در ارتفاع 4077 متر قالیکوه گروه را پذیرا شد.

ساعت 9:35 پس از مراسم قله و عکس و فیلم یادگاری از مسیر شن اسکی پایین کشیدیم

و ساعت 11 کنار چشمه پله با خوردن آب و تنقلات استراحت کردیم

و سر انجام پس از طی مسیر ساعت 12:30 در چال خرسان مشغول جمع کردن چادرها و بستن کوله ها شدیم.
ساعت 13:10 از کنار عشایر حرکت کرده و پس از فرود از گردنه چال خرسان و گذر از دشت چال ریوا و گردنه پا مزارع ساعت 16 کنار خودروها رسیدیم.
و پس از طی مسیر ساعت 22 به مقصد رسیدیم و گروه در کمال صحت و سلامت به منازل خود باز گشتند.

نکته ها :

1 - بهترین فصل صعود اواسط بهار است.
2 - در این فصل در قسمتهایی چشمه جاری و در طول دره پله آب موجود است
3 - خط دهی موبایل در قسمت هایی از مسیر و قله امکان دارد.
4 - محل فاقد جانپناه و دستشویی می باشد.