عضويت    ورود
پنل ورودي
» » گزارش صعود به قله سیالان ( 4177 متر ) بهار 97

گزارش صعود به قله سیالان ( 4177 متر ) بهار 97

سیاه لان یا سیالان نام قله‌ای است مرتفع در البرز غربی که دره مشهور دوهزار از ارتفاعات شمالی آن منشعب می‌شود. (دره مشهور سه‌هزار در شرق دره دوهزار قرار گرفته و از ارتفاعات علم‌کوه منشعب می‌شود.)
این کوه از جنوب به منطقهٔ رودبار الموت از استان قزوین و از شمال به درهٔ دوهزار از شهرستان تنکابن در مازندران مشرف است. برای این قله یک جانپناه در سمت شمالی و یکی در سمت جنوبی وجود دارد و به صورت کلی می‌توان از سه مسیر به سیالان صعود کرد.
به صورت کلی قله سیالان را می‌توان از مسیر شمالی، جنوبی و خط الراس صعود کرد که مسیرهای شمالی و جنوبی به ترتیب از دره‌های دوهزار و هنیز پیمایش می‌شوند.
مسیر شمالی که از روستای عسل محله در ارتفاع حدود ۱۳۰۰ متری آغاز می‌شود و با عبور از دشت دریا سر ، جانپناه یادبود و گوسفند سرای ونی به گردنه بین قله‌های سیالان و کندیگان می‌رسد و با ادامه مسیر به سمت غرب به قله منتهی می‌شود این مسیر به نسبت دیگر مسیرها طولانی‌تر می‌باشد.
مسیر جنوبی از روستای هنیز در ارتفاع ۲۲۰۰ متری آغاز می‌شود و با پیمایش به سوی شمال و گذر از چشمه، تونل برفی به جانپناه سیالان می‌رسد و پس از آن با صعود به گردنه می‌تواند به قله سیالان رسید.
مسیر خط الراسی آن که با صعود به قله‌های کندیگان یا خشچال یا سیاه‌کر و پیمایش خط الراس به قله سیالان منتهی می‌شود.
از مهم‌ترین قلل البرز غربی در سمت غرب منطقه علم‌کوه ( از شرق به غرب ): شاه‌البرز ـ سیالان ـ خشچال ـ بزابون ـ سماموس و درفک هستند که همواره مورد صعود کوهنوردان سراسر کشور قرار می‌گیرند. در این میان قله سیالان به واسطه قرار گرفتن در بین دو منطقه وسیع الموت و دره دوهزار از جذابیت‌های فراوانی برخوردار است.

یاد و نام ایزد یکتا

گزارش صعود به قله سیالان ( 4177 متر ) سه شنبه ( 1397/03/15 ) بهار 97

اعضا شرکت کننده :

گزارش صعود به قله سیالان ( 4177 متر ) بهار 97

1 - عبدالرحمان موسوی ( روزبه ) 2 - غلام کبیری ( همایون ) 3 - مجید مختاری 4 - علی براهیمی 5 - مهدی قصری 6 - محسن مختاری 7 - احسان صمدی 8 - هرمز کریمی 9 - علی رحمانی 10 - نورالله براهیمی ( سامان ) 11 - سعید ملکزاده

گزارش :

طبق برنامه گروه 11 نفره باشگاه ، ساعت 15 با یک دستگاه ون ،

گزارش صعود به قله سیالان ( 4177 متر ) بهار 97

از مبدا به طرف هنیز از توابع استان قزوین رهسپار شد و پس طی مسیر ( 750 کیلومتری ) به مقصد رسید.
ما مسیر جاده اصفهان - تهران را پیش گرفتیم و از سه راه سلفچگان وارد جاده ساوه - بویین زهرا شدیم بعد از طی مسافتی به شهر قزوین رسیدیم و به طرف معلم کلایه که حدود 80 کیلومتری شهر قزوین است رفتیم. 30 کیلومتر بعد از معلم کلایه وارد هنیز شدیم که با دیدن مناظر زیبا و چشم نواز روستا ، خستگی از گروه زدود.
ساعت 7 صبح در ارتفاع 2223 متری روستای هنیز مشغول خوردن صبحانه در یک هوای لطیف بهاری کنار مسجد روستا شدیم.
در محل تراکم گروه های کوه نورد و چانه زنی برای کرایه قاطر با روستاییان داغ بود یک ساعت زمان صرف صبحانه و بستن کوله ها بر روی قاطرها گردید ساعت 8 گروه با سر گامی آقای مختاری و آخر گامی و سرپرستی بنده پیمایش را آغاز نمود.

گزارش صعود به قله سیالان ( 4177 متر ) بهار 97

پس از پیمایش به طرف شمال روستا ، از پل چوبی که روستا را به یال شرقی وصل می کرد گذشتیم.

از اول پاکوب یال ، پیمایش ادامه یافت و پس از نیم ساعت در ارتفاع 2250 متری با میانداری آقای صمدی نرمش انجام گرفت و ساعت 9:15 برای خوردن آب در کنار اولین چشمه در ارتفاع 2476 متری توقف کردیم.
ساعت 9:35 ادامه پاکوب که در عرض یال طی می شد را پیمایش کردیم.

گزارش صعود به قله سیالان ( 4177 متر ) بهار 97

پس از یک ساعت پیمایش ساعت 10:35 کنار تونل برفی در ارتفاع 2770 متری ، برای استراحت توقف نموده و سپس ساعت 11 بعد از گذر از روی تونل ، پیمایش یال زیرین جان پناه که حدود 2 ساعت زمان می طلبید ادامه یافت و سر انجام ساعت 13 در یک هوای لطیف و آرام بهاری به جان پناه در ارتفاع 3270 متری رسیده و با اتتخاب محل کمپ ، چادرها را علم کردیم.

پس از استقرار گروه درون چادرها و صرف نهار باران شدیدی شروع به بارش نمود که تا ساعت 17:30 ادامه پیدا کرد گشتی در منطقه و خوش و بش با همنوردان گروه همدلان و سیالان اصفهان و تهیه آب برای شب مانی از چشمه کنار جان پناه ساعتی از روز را پر کرد و با ریزش دو باره باران بچه ها به درون چادر ها رفته و پس از خوردن شام و اعلام ساعت بیدار باش ، ساعت 21 منطقه جان پناه در سکوت فرو رفت.
طبق اعلام قبلی ساعت 5:15 صبح سه شنبه بیدار باش زده شد و ساعت 6:30 بعد از خوردن صجانه و جمع کردن چادرها و بستن کوله گروه آماده پیمایش شد.

گزارش صعود به قله سیالان ( 4177 متر ) بهار 97

پاکوب اصلی قله در شرق جان پناه قرار دارد. گروه ساعت 6:30 پیمایش را آغاز نمود و پس از بیست دقیقه پیمایش با شروع بارش باران پانجوها را پوشیدیم و پس از یک ساعت زیر یخچال اصلی قرار گرفتیم که در قسمتهایی با درست کردن جای پا روی برف یخ زده ، با 3/5 ساعت پیمایش ساعت 10 روی یال الموت در ارتفاع 3860 قرار گرفتیم و کوله های سنگین را در پناه یال قرار داده و با کوله سبک از روی خط الراس به طرف قله پیمایش کردیم.

با پیمایش خط الراس تا قله و وزش باد شدید بالای 70 کیلومتر و یخ زدگی مسیر خستگی بر اکثر اعضا غالب شد.

با استراحت های کوتاه تقسیم انرژی کرده و پس از پیمایش ادامه پاکوب ، ساعت 11:30 قله سیالان با ارتفاع 4177 متر گروه را پذیرا شد.
ساعت 11:40 پس از مراسم قله و گرفتن چند عکس و فیلم مسیر بازگشت را پیش گرفتیم و با احتیاط زیاد تا یخچال الموت را طی نمودیم ساعت 13 کنار کوله ها بودیم چند دقیقه ای استراحت کرده و پس از بستن کوله ها از یخچال بزرگ الموت به پایین سرازیر شدیم.

گزارش صعود به قله سیالان ( 4177 متر ) بهار 97

بعد از اتمام یخچال الموت ، ساعت 14:30 در ارتفاع 3700 متری چادرها را برپا کردیم و برای خوردن نهار به درون چادرها رفتیم.
ریزش باران و صدای مهیب رعد و برق بچه ها را درون چادرها حبس کرد و پس از دو ساعتی که گذشت برای آبگیری و اسثفاده از هوای مطبوع به بیرون چادر آمدیم.
با شرایط بد هوا تصمیم به شبمانی در همین مکان شد و شب را در محل به صبح رساندیم و بعد از خوردن صبحانه و جمع کردن چادرها ساعت 6:30 آماده پیمایش شدیم. با زمان 1/5 ساعت پیمایش پس از گذشتن از یخچال دوم به بالای راه گردن ( هزار چم ) در کنار چشمه آبی در ارتفاع 2703 متری مشغول خوردن تنقلات شدیم.
هزار پیچ ( راه گردن ) را با گذر از جنگل تا کنار رودخانه در ارتفاع 1828 پایین آمدیم.

گزارش صعود به قله سیالان ( 4177 متر ) بهار 97

استراحت نیم ساعته و خوردن چای و تنقلات کنار رودخانه نیروی دو باره ای به گروه بخشید.

ساعت 12:30 گروه از بالای رودخانه حرکت نمود تا به منطقه دریاسر رسید و با خرید شیر داغ از عشایر نیروی گرفته و با سرحالی تا عسل محله را پیمودیم.

ساعت 16 سوار بر خودرو برای خوردن نهار تا نزدیک تنکابن در یک غذاخوری محلی ، کباب ماهی سفارش داده و بعد از خوردن نهار به سمت اصفهان راهی شدیم.

گزارش صعود به قله سیالان ( 4177 متر ) بهار 97

صبح شنبه ساعت 8:30 با وجود ترافیک شدید جاده در کمال صحت و سلامت به مقصد رسیدیم و با آرزوی دیدار در صعودهای بعدی از هم جدا گشتیم.

نکته :

1 - مسیر معلم کلایه تا هنیز کوهستانی و جاده روستایی است که پیشنهاد می شود از مینی بوس استفاده شود.
2 - خط دهی موبایل در قسمتهایی از مسیر امکان دارد
3 - در طول مسیر چشمه های فصلی برای تهیه آب موجود است همچنین در کنار جانپناه چشمه آب وجود دارد.
4 - جان پناه فاقد دستشویی و ظرفیت 10 الی 12 نفر خواب را دارد.
5 - در صورت صعود و فرود از یخچال ها در هنگام صبح استفاده از کرامپون واجب است.

گزارش صعود به قله سیالان ( 4177 متر ) بهار 97
موضوع: ویژه ها, گزارش برون استانی نويسنده modir  21-03-1397, 07:18   بازديد: 682
ارسال ديدگاه
نام:
ايميل:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler