عضويت    ورود
پنل ورودي
» » گزارش صعود به قله برفخانه طزرجان یزد ( 4025 متر ) بهار 97

قله برفخانه یزد
کوه طزرجان یکی از کوه های مرکزی ایران محسوب می شود که ارتفاع آن به 4025 متر می رسد و شامل چند قله فرعی از جمله میل‌برفخانه، قله غربی برفخانه، قله اصلی برفخانه و سوزنی‌های برفخانه که مشرف به روستای طزرجان بوده و دیوارها و سوزنی‌های بسیار زیبایی دارد. کوه برفخانه در قسمت جنوب طزرجان قرار گرفته و دو قله کوچک «سنگی‌برزین» و «آشنایی» در فاصله طزرجان و ده‌بالا قرار دارند. بهترین مسیر صعود قله برفخانه از روستای طزرجان و منطقه ای به نام مزرعه علی می باشد. طزرجان در فرهنگ معین به دو بخش طزر و جان ریشه یابی شده است. طزر به معنای نوعی گیاه دارویی است که در دامنه کوه برف خانه می روید و جان به معنای پوشیده است پس معنای کلی آن پوشیده از گیاه طزر است و نام قله برف خانه یا طزرجان نیز ریشه در این گیاه دارد. نام برف خانه نیز از آنجا بر روی این قله گذاشته شده است که در فصل زمستان برف زیادی بر روی این کوه می نشیند و ماندگاری زیادی دارد ( با توجه به این که مناطق اطراف برف خانه خشک هستند. )

بهترین راه دسترسی به منطقه برای صعود به قله طزرجان از روستای طزرجان و از مزرعه علی می باشد. برای رسیدن به این محل که نقطه مبدا صعود هم تلقی می شود باید از یزد به سمت تفت حرکت کرد. نرسیده به یزد در سمت چپ جاده تابلوی شیرکوه، ده بالا طزرجان بزرگ و کاملا مشخص در دیدرس می باشد. باید دور زد و وارد این جاده شد. این قدر باید این جاده را مستقیم ادامه داد تا به دو راهی ده بالا طزرجان برسیم. سر دو راهی یک تابلوی راهنمایی رانندگی نصب است که جهت ده بالا و طزرجان را به خوبی تفکیک کرده است. پس سر دو راهی به سمت طزرجان حرکت می کنیم. زمانی که وارد روستا شدیم به این تابلو می رسیم که به خوبی مسیر حرکت به سمت قله برف خانه را نشان می دهد.

پس از گذشتن از این تابلو حرکت خود را در روستا به طور مستقیم ادامه می دهیم و پس از پشت سر گذاشتن کوچه باغ های زیبای این روستا به دو راهی برف خانه و تله زرد می رسیم که باید به سمت برف خانه حرکت خود را ادامه دهیم.

پس از طی چند کیلومتر نهایتا به مزرعه علی می رسید که با چند درخت و استخر بزرگی که برای آبیاری مزارع است کاملا مشخص است. این محل مبدا صعود و راه پاکوب آن نیز کاملا مشخص است.

نام نزدیک ترین شهر به قله برف خانه تفت و نزدیک ترین روستا به آن طزرجان است.

نزدیک ترین مراکز امدادی و درمانی مرکز فوریت‌های پزشکی تفت است.

نوع پوشش گیاهی منطقه : دامنه‌های کوه برف خانه به طور نامنظم پوشیده از گیاهان گون، گز، اسفناج وحشی (آتریپلکس) و تاغ است.

جانوران منطقه : در اکثر ارتفاعات و کوهستان های صعب العبور و دامنه های پرشیب این منطقه می توان کل و بز را مشاهده نمود اما تراکم جمعیت این جانوران در ارتفاعات برف خانه نسبت به شیر کوه کمتر است.

با یاد و نام ایزد یکتا

گزارش صعود به قله برفخانه یزد ( 4025 متر ) شنبه ( 1397/01/25 ) بهار 97

اعضا شرکت کننده :

1 - عبدالرحمان موسوی ( روزبه = سرپرست ) 2 - غلام کبیری ( همایون ) 3 - حسین باقری ( کیان ) 4 - مجید کریمی 5 - عباس غفوری 6 - رمضانعلی عسکریفر 7 - محسن مختاری ( سرپرست فنی ) 8 - نورالله براهیمی ( سامان ) 9 - امیر حسین بیگی

گزارش :

طبق برنامه و هماهنگی با اعضاء شرکت کننده ، ساعت 8:30 صبح روز جمعه از مبدا به طرف روستای طزرجان از توابع استان یزد رهسپار شدیم و پس طی مسیر ( 380 کیلومتری ) به مقصد رسیدیم برای رسیدن به طزرجان از کمربندی یزد وارد جاده تفت می شویم و بعد از پلیس راه از دومین تقاطع به طرف ده بالا می رویم پس از 25 کیلومتر و بعد از دوراهی ده بالا در ادامه جاده به طزرجان وارد شده و بعد از ورود به روستا با ادامه دادن جاده در آخر ده به تابلو مسیر دره جهادی و دره پونه برخورد می کنید که با انتخاب راه صعود به طرف دره مورد نظر وارد می شوید لازم به ذکر است صعود از مسیر دره جهادی یک ساعت بیشتر از دره پونه زمان می برد.
گروه پس از رسیدن به مقصد ( دره پونه ارتفاع 2474 متر ) و خوردن نهار کنار برکه آب جاری ،

گزارش صعود به قله برفخانه طزرجان یزد ( 4025 متر ) بهار 97

ساعت 15:20 با سر گامی آقای مختاری و آخر گامی و سرپرستی بنده ( موسوی ) آماده پیمایش شدند.
پس از پیمایش 45 دقیقه ای پاکوب ، کنار چشمه ( ارتفاع 2737 ) برای آبگیری و استراحت چند دقیقه ای توقف کردیم.

و در ادامه ساعت 17:20 با طی زمان 2 ساعت به جانپناه ( ارتفاع 3156 ) رسیدیم.

گزارش صعود به قله برفخانه طزرجان یزد ( 4025 متر ) بهار 97

بعد از خوش و بش با دیگر همنوردان ساکن در جانپناه ، تعویض لباس نموده و با خوردن چای خستگی راه بدر کردیم.
شام ساعت 20 صرف شد و با توافق سرپرستان ، بیدار باش ساعت 5:30 اعلام شد و جانپناه ساعت 22 در خاموشی فرو رفت.
ساعت 6:40 پس از خوردن صبحانه و بستن کوله ها آماده پیمایش شدیم اعضا صعود کننده قله ، 10 نفر از گروه یاران تهران و 9 نفر اعضا گروه ما بودیم.
پیمایش روی پاکوب اصلی که از روبروی درب جانپناه و در دامنه قله های سوزنی برفخانه واقع است با سرگامی آقای مختاری و آخر گامی بنده شروع شد.
مسیر جانپناه تا اول دره امید ( 3610 متر ) را با زمان 1/5 ساعت طی کردیم.

گزارش صعود به قله برفخانه طزرجان یزد ( 4025 متر ) بهار 97

و با استراحتی کوتاه و خوردن آب و تنقلات آماده صعود قله شدیم.
بارش برف روز گذشته و یخزدگی مسیر ، صعود از دهلیز را مشکل کرد و گروه با داشتن حداقل امکانات فنی که شامل یک جفت کرامپون ، یک تبر و یک طول طناب 25 متری بود صعود را آغاز کرد.
جابجایی مختصری در گروه انجام گرفت و بنده سرگام و چند تن از آقایان و خانمها که دارای شرایط ویژه ای بودند در پشت سر و آقای مختاری فرد آزاد و سرپرست تیم یاران آقا فرهاد عقبدار گروه شدند و اعضا صعود را آغاز نمودند.

گزارش صعود به قله برفخانه طزرجان یزد ( 4025 متر ) بهار 97

پس از هر نیم ساعت صعود برای تجدید قوا و تمرکز بهتر به گروه استراحت های کوتاهی داده می شد و در قسمتهایی از دهلیز که یخ زدگی زیاد بود با زدن گارگاه و حمایت ، اعضا صعود را ادامه دادند تا سر انجام ساعت 10:20 صبح ، با پیمایش 3 ساعت و 40 دقیقه بر چکاد برفخانه ( 4025 متر ) پای نهادیم.
مراسم قله با خواندن سرود ای ایران شروع شد و پس از تبریک صعود به همنوردان ، بیست دقیقه زمان برای استراحت و گرفتن عکس و فیلم داده شد.

ساعت 10:40 با وجود مه و سرما فرود از فراز قله را آغاز کردیم در قسمتهایی از دهلیز احتیاج به کارگاه و حمایت شد و گروه به سلامت تا اول دره امید را فرود آمد.
پس از استراحت و تجدید قوا مسیر بر گشت تا جان پناه را در پیش گرفتیم و ساعت 13:20 به جانپناه رسیدیم.

گزارش صعود به قله برفخانه طزرجان یزد ( 4025 متر ) بهار 97

گروه یاران بعد از جمع کردن وسائل و خداحافظی با ما ، راهی پایین شدند و گروه ما ساعت 14:15 بعد از خوردن نهار پس از دو ساعت فرود خود را به کنار خودرو رساند.
ساعت 16:30 از طزرجان به طرف مقصد روانه و سر انجام ساعت 21:30 به خمینی شهر رسیدیم و همگی در کمال صحت و سلامت و با روحیه ای شاد برای صعودی دیگر از هم جدا گشتیم.

چند نکته :

آنتن دهی موبایل در اغلب مسیر بر قرار بود.
جانپناه 20 الی 25 نفر خواب را داراست.
دستشویی و آب چشمه در کنار جانپناه بر قرار است.
صعود از دره امید با تجهیزات فنی مقدور و کلاه ایمنی جز الزامات است.
بهترین فصل صعود بهار و پاییز منطقه است.

گزارش و عکس از سرپرست: روزبه
موضوع: ویژه ها, گزارش برون استانی نويسنده modir  28-01-1397, 19:58   بازديد: 1006
ارسال ديدگاه
نام:
ايميل:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler