عضويت    ورود
پنل ورودي
» » گزارش صعود به قله لاله زار کرمان ( 4351 متر ) پاییز 96

گزارش صعود به قله لاله زار کرمان ( 4351 متر ) پاییز 96

کوه لاله زار واقع در شمال بافت کوهی است گرانیتی. قله کوه لاله زار با ارتفاع ۴۳۷۸ متر دومین قله استان کرمان از نظر ارتفاع و با طول جغرافیایی ۵۶ درجه و ۴۸دقیقه و عرض ۲۹ درجه و ۲۴ دقیقه را می توان از مسیر های مختلف صعود کرد، اما بهترین مسیر بخش لاله زار، سد خاکی، دهانه آرتی، دره لاله زار و تخت عبدالبیگی است.

مسیرهای صعود عبارتند از: ۱) مسیر دهانه آرتی لاله زار (مسیری که ما پیمودیم)، ۲) مسیر گردو درکار رابر، ۳) مسیر دره عشق آباد رابر، ۴) مسیر کویر دارس آباد رابر.

۱) مسیر دهانه آرتی لاله زار: به هنگام صعود به قله لاله زار، دهانه آرتی در ارتفاع ۲۹۰۰ متری است. مبدا صعود بخش لاله زار (در میانه جاده کرمان به بافت؛ اما از توابع شهرستان بردسیر) است و با طی حدود شش کیلومتر و عبور از بندخاکی به دهانه ای می رسیم که در بهار و تابستان عشایر در آن محل چادر های خود را بر پا می کنند و به نام دهانه آرتی مشهور است.

پس از ورود به دره لاله زار، بر خلاف جهت آب و با عبور از چمنزارهایی که به سان فرش پیش پایمان پهن شده اند، انشعاب سمت چپ رودخانه و سپس انشعاب سمت راست را ادامه می دهیم و تا سرچشمه زیر قله ( مشهور به تخت عبدالبیگی) به پیش می رویم و پس از قرار گرفتن بر گردنه شرقی، مسیر سمت راست را انتخاب می کنیم و با حرکت به سمت غرب قله را صعود می کنیم.

با یاد و نام ایزد یکتا

برنامه باشگاه کوه نوردی مهربین

شنبه 1396/08/27

اعضا شرکت کننده :

1 - محید ماهوش ( کوروش )
2 - حسین منتظری ( بابک )
3 - غلام کبیری ( همایون )
4 - عبدالرحمان موسوی ( روزبه )

گزارش :

طبق هماهنگی باشگاه با اعضاء شرکت کننده ، روز جمعه ساعت 4 صبح با یک دستگاه خودرو شخصی از مبداء به سوی لاله زار از توابع استان کرمان که در حدود 800 کیلومتری خمینی شهر واقع شده رهسپار شدیم .ساعت 8:15 در میان راه یزد ، کرمان بعد از 4 ساعت رانندگی در محوطه مسجد ابوالفضل ( 85 کیلومتری استان یزد ) پس از طی مسافت 420 کیلومتر بساط صبحانه را گسترده و با خوردن آن نیرویی گرفته و ادامه مسیر دادیم.

10 کیلومتری کرمان وارد جاده کرمان - بافت شده با گذر از نگار و بهرامجرد بعد از اتمام جاده یکطرفه وارد جاده سمت چپ شده و تا آخر جاده رفتیم تا به روستای لاله زار وارد شدیم . در آخر روستا وارد جاده محل گردشگری سایت شده و با طی مسافت 4 کیلومتر جاده اسفالته به سد خاکی رسیدیم.
گروه چهار نفره ما ساعت 12:30 کنار سد خاکی برای نهار توقف کرده نهار صرف شد.
برنامه باشگاه برای صعود قله پس از خوردن نهار طی مسیر دره آرتی و پیمایش تا تخت عبدالبیگی و زدن کمپ و شبمانی و صعود مابقی مسیر قله در روز شنبه بود ولی با سرمای شدیدی که منطقه داشت و به پیشنهاد چند تن از افراد مسئول سایت قرار بر شبمانی در یکی از سویت های آنجا و صعود یکروزه در روز شنبه شد.
دمای شب گذشته منطقه 8 درجه زیر صفر اعلام شده و پیش بینی هوا شناسی این کمینه دما را برای چند روز آینده نیز غالب دانسته بود.

گزارش صعود به قله لاله زار کرمان ( 4351 متر ) پاییز 96

با استقرار درون یکی از سوئیت های منطقه سایت و استراحت و خوردن شام ساعت 8 شب با وجود بخاری به درون کیسه خواب رفته و قرار بیدار باش را ساعت 5 صبح گذاشتیم و در زمان مقرر بیدار شده و با خوردن چاشت مختصری سوار بر خودرو تا اول دره آرتی و محل عشایر طی مسیر کردیم.
ساعت 6 صبح از کنار خودرو پیمایش را شروع و پس از گذشتن از رودخانه روی پاکوب سمت راست ادامه مسیر دادیم.
با سرگامی آقای منتظری که سرعت متعادلی را حفظ می کرد الزام به استراحت و ایستایی نمی شد که هوا بسیار سرد بود . با گذشتن چندین بار از عرض رودخانه ، در اولین قسمت انشعاب آب به سمت چپ و با طی مسافتی یک ساعته دیگر در دومین انشعاب ( در این موقع سال از انشعاب چپ آب به خاطر یخ زدگی در بالا دست جاری نبود. ) به سمت راست پیچیدیم و از روی پاکوب آن که از کناره دره طی می شد ادامه مسیر داده تا اینکه ساعت 12 به تخت عبدالبیگی رسیدیم.

گزارش صعود به قله لاله زار کرمان ( 4351 متر ) پاییز 96

پس از استراحت کوتاهی از سمت چپ بر گرده قله سوار شده و به سوی چکاد آن که در غرب واقع شده بود رهسپار و سر انجام ساعت 14 بر فراز قله لاله زار رسیدیم .
بیست دقیقه برای گرفتن عکس و فیلم سپری شد و بعلت سرما و قانون ساعت 14 از قله جدا گشته و به سوی تخت عبدالبیگی برای خوردن نهار سرازیر شدیم ساعت 15:30 بعد از نهار از روی پاکوب به طرف سایت سرازیر شدیم و با زمان 7 ساعت پیمایش مسیر در محوطه سایت بودیم لازم به ذکر است کوتاهی روز و تاریکی زود هنگام در این موقع سال و یخ زدگی مسیر های آبی به زمان فرود ما اضافه کرد.
برنامه گروه بعد از لاله زار صعود قله هزار از جبهه جنوبی ( چارطاق ) در روز یکشنبه بود ولی با وجود خستگی زیاد و اتفاق ناگواری که برای یکی از بستگان آقای ماهوش افتاده بود تصمیم بازگشت به اصفهان را گرفتیم.
صبح یکشنبه با خوردن صبحانه و جمع کردن کوله ها و تحویل سویت راهی خمینی شهر شده سرانجام ساعت 18 در کمال صحت و سلامت از یکدیگر خداحافظی و با خاطره ای خوش و صعودی دلپذیر به خانه بازگشتیم.

نکته ها :

1 - بهترین فصل صعود اواخر بهار و اوایل تابستان است.
2 - بعلت گذر مکرر از عرض رودخانه و خطر افتادن در آب ، لباس و جوراب و کفش کوه اضافی برای گروه الزامی است.
3 - صعود قله بعد از طی مسیر دره آرتی از دو جناح دره راستی و چپ امکان پذیر است ولی دره سمت چپ کوتاه تر و پر تردد می باشد.
4 - چی پی اس ما ارتفاع قله را 4371 متر نشان داد.
5 - دسترسی آب تا کنار تخت عبدالبیگی میسر است.
6 - خط دهی موبایل در پاره ای از نقاط صعود برقرار بود.
7 - قله لاله زار فاقد جان پناه می باشد و بهترین مکان کمپ و شب مانی تخت عبدالبیگی است .
8 - محوطه سایت دارای سویت های اجاره ای ، آب و دستشویی است که برای شب مانی مخصوصا در فصل پاییز و زمستان عالی است.
9 - زمان نسبی 14 ساعت در شرایط عادی برای صعود و فرود قله لازم است.

گزارش : روزبه

عکس : کوروش

موضوع: ویژه ها, گزارش برون استانی نويسنده modir  1-09-1396, 18:27   بازديد: 743
ارسال ديدگاه
نام:
ايميل:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler