عضويت    ورود
پنل ورودي
» » گزارش به قله سه شاخ جوپار ( 4135 متر ) پاییز 96

جوپار

نام جوپار از جوی پارسالی برگرفته شده است در گذشته به دلیل آب وهوای بسیار خوبی که این منطقه داشت محل مناسبی برای پادشاهان کرمان بوده است و چون سالی یک بار به این محل می‌آمدند به همین دلیل می‌گفتند برویم به محل جوی پارسالی که با گذشت زمان به جوپار شهرت یافت البته در روایتی دیگر اشاره شده است به قنات گوهرریز که چند قسمت شده است (شش مقسم) یعنی جوی آب پاره شده است که کم‌کم تبدیل به جوپار شده است.

جوپار در بخش ماهان شهرستان کرمان قرار دارد. این شهر زیبا و خوش آب وهوا یکی از شهرهای مهم ومذهبی کرمان می‌باشد. کوه جوپار با ارتفاعی بیش از ۴۱۰۰متر در پیرامون این منطقه‌است.

شهر جوپار در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب شهر کرمان قرار دارد که در دامنه رشته‌کوه‌های مرکزی (کوه جوپار) واقع شده‌است. این شهر از سوی شمال به کرمان، از سوی شرق به ماهان، از طرف جنوب به کوه جوپار و از طرف غرب به شهر گلزار و روستای بهرامجرد منتهی می‌شود. جوپارمنطقه‌ای ییلاقی و با آب و هوایی خنک و معتدل در تابستان است. دارای میوه‌های تابستانی خوش آب رنگ مانند هلو زرد آلو توت انار انگور انجیر بادام آلبالو گیلاس شلیل شبان آلوزرد وسیاه می‌باشد. رشته کوه جوپار با ارتفاع ۴۱۳۵ متر در جنوب شهر واقع شده است که دارای قله‌های متعددی می‌باشد از جمله سه شاخ بزرگ وکوچک-کیل جلال – بلوچی – کش و… قله سه شاخ جوپار یکی از زیباترین قله‌های ایران است و این به دلیل دیواره‌های بلند و دهلیزهای ترسناک است که به خصوص در فصل زمستان کوهنوردی را با وجود داشتن امکانات پیچیده و فنی کوهنوردی میسر می‌کند وجود یخچالهای طبیعی و بیدستانهای سرسبز؛ چشمه‌های پرآب و بعضی چمنزارها زیبایی خاصی را به منطقه سه شاخ جوپار بخشیده است. جانپناه فلزی که در منطقه کاسه سه شاخ توسط کوهنوردان مناطق کرمان ساخته شده؛ در زمستانها پناهگاهی است برای کسانی که می‌خواهند قله را صعود کنند و از زیبایی‌های اطراف بهره ببرند. گیاهان دارویی فراوانی از کوه جوپار به دست می‌آید مانند آلاله؛ آویشن؛ مرزن جوش و از همه مهمتر زیره سیاه. زیره معروف کرمان که شهره آفاق است از کوه جوپار به دست می‌آید. در منطقه جوپار ۲۲ رشته قنات قدیمی مانند قنات بین‌المللی گوهرریز که یکی از بزرگترین قنات‌های کشور می باشدوجود دارد که آب جوپار و مناطق اطراف را برای آشامیدن و کشاورزی تأمین می‌کند. قنات مشهور دیگر جوپار به نام کوثر ریز می‌باشد. معدن سنگی نیز در نزدیکی شهر چوپار فعالیت داشت که به دلیل آسیبی که به محیط زیست جوپار می‌زد تعطیل گردید. به دلیل علاقه بیش از نود درصد مردم این شهر به تیم استقلال این شهر را شهرآبی کرمان نام نهاده‌اند.

با یاد و نام ایزد یکتا

برنامه باشگاه کوه نوردی مهربین

گزارش صعود به قله سه شاخ جوپار ( 4135 متر ) پاییز 96

شنبه 1396/07/08

اعضا شرکت کننده :

1 - حسین منتظری ( بابک )
2 - غلامرضا کبیری ( همایون )
3 - عبدالرحمان موسوی ( روزبه )

گزارش :

طبق هماهنگی باشگاه با اعضاء شرکت کننده ، روز جمعه ساعت 4:30 صبح با یک دستگاه خودرو شخصی از مبداء به سوی جوپار از توابع استان کرمان که در حدود 750 کیلومتری خمینی شهر واقع شده رهسپار شدیم مسیر گروه از اصفهان ، یزد ، کرمان ، ماهان به طرف جاده جوپار بود .
صبحانه ساعت 8 صبح 15 کیلومتری یزد در پارک اشکی شهر اشکذر صرف شد و پس طی مسیر در ساعت 12:30 به ماهان رسیده و نهار را در کنار آب جاری باغ شازده خورده و سپس طبق هماهنگی با یکی از بلدهای ماهان به نام آقای طاها درویشی راهی مقصد شدیم .
پس از طی 5 کیلومتر مسیر جاده ماهان - جوپار به تقاطع خاکی رسیدیم بعد از گذر از تقاطع به جاده خاکی وارد شدیم و در امتداد جوی آب جاری که با درختان چنار مشخص بود آقای درویشی ضمن توضیح مسیر و تاکید بر احتیاط برای گذر از قسمت تنگه رجب و خندق خرپران به خاطر مراسم عزاداری ( تاسوعا و عاشورا ) عذر خواهی نموده و ما را همراهی نکردند.
پس از جدا شدن از آقای درویشی و طی 10 کیلومتر جاده خاکی وارد مسیل رودخانه فصلی ( رود سفید ) شدیم و خودرو را در حاشیه رودخانه پارک کرده پس از آماده شدن ساعت 15 پیمایش را از اول قناتغستان که در ارتفاع 2323 متری می باشد آغاز نمودیم

گزارش به قله سه شاخ جوپار ( 4135 متر ) پاییز 96

در مدت زمان یک ساعت به تنگه رجب که سمت راست راهرو و در ارتفاع 2587 متری قرار گرفته رسیدیم .برای طی تنگه رجب که ارتفاع آن 50 متر است استفاده از کلاه ایمنی و طناب حمایت از ضروریات برنامه است.
نهایتا گروه پس از 30 دقیقه موفق به صعود تنگه شد و ساعت 17:10 پس از استراحتی کوتاهی از بالای تنگه در مسیر پاکوب به طرف جان پناه اول که از جنوب به شمال کشیده شده پیمایش را ادامه و با طی مدت زمان 1/5 ساعت به خندق خرپران رسید.
خندق خرپران مسیر پاکوب را قطع کرده و برای گذر از عرض آن باید به دره فرود کرده و از طرف مقابل با سیم بکسلی که به دیواره ایمن سازی شده است با احتیاط کامل به بالا صعود کرد.

گزارش به قله سه شاخ جوپار ( 4135 متر ) پاییز 96

پس از طی یک ساعت با نزدیک شدن به آب جاری ذخیره آب خود را پر کرده و 20 دقیقه بعد زیر نور مهتاب ، ساعت 19 به جانپناه در ارتفاع 2932 متری رسیدیم و پس از تعویض لباس آماده نصب چادر در کنار جان پناه شدیم . چادر گروه دو نفره بود و لذا با هماهنگی که با همنوردان مقیم جان پناه شد آقای منتظری پس از صرف شام ساعت 21:30 به جان پناه رفته و ما درون چادر و زیر آسمان پر ستاره در هوای بسیار عالی بعد از رصد دب اکبر و اصغر برای خواب آماده شدیم.
تعداد همنوردان حاضر در جان پناه که از بچه های زاهدان بودند 10 نفر ، که با احتساب گروه ما 13 نفر شدیم . قرار بیدار باش ساعت 5 صبح و زمان حرکت 5:20 برنامه ریزی شد.
ما ساعت 4:30 بیدار شده و با خوردن چای و بسکویت و بستن کوله صعود که شامل صبحانه، نهار ، آب مصرفی ، مقداری تنقلات ، میوه و آب جوش درون فلاکس، ساعت 5:20 آماده صعود شدیم.
از گروه زاهدان دو نفر در جانپناه ماندند و مابقی همراه یک لیدر محلی در جلو و گروه ما پشت سر آنها مسیر پاکوب که در قسمت غرب جغرافی پناهگاه هست را پیش گرفتیم پس از یک ربع ساعت پیمایش از عرض رودخانه ( خاک سنگی ) گذشته و با پیمایش یک ساعته به بالا دست خاک سنگی رسیده و با استراحت چند دقیقه ای ادامه پاکوب تا اول قیف مصیبت در ارتفاع 3427 متری را طی و با توضیحات و تذکراتی که لیدر کرمانی برای گروه دادند آماده صعود از قیف مصیبت شدیم.

گزارش به قله سه شاخ جوپار ( 4135 متر ) پاییز 96

ساعت 6:45 از اول قیف مصیبت با شیب تقریبی 70 درجه ای که ریزشی و پر خطر است صعود را ادامه و برای جلوگیری از خطرات احتمالی با فاصله کمی از همدیگر حرکت می کردیم تا مانع از خطر ریزش سنگ شویم بعضی از قسمتها مسیر پاکوب به علت ریزش گم می شد و گروه مجبور به گذر از عرض دره می شد که پر مخاطره بود. ساعت 8 به بالای قیف مصیبت در ارتفاع 3804 متری رسیدیم و با زمانی که برای استراحت تعیین شد گروه صبحانه را خوردند.
از اینجا مسیر به دو قسمت زمستانه ( شن اسکی ) و تابستانه تقسیم می شود ضمن توضیحاتی که لیدر محلی دادند سرپرست گروه زاهدان راه شن اسکی که از دست به سنگ شدن دوری می جست را انتخاب کرده و گروه ما با پیوستن چند تن از همنوردان تهرانی، راه دشوار دست به سنگ و صخره ای را که از کنار جان پناه سنگی می گذرد را انتخاب کردند.
پس از یک دست به سنگ شدن چند دقیقه ای و تراورس گرده به جانپناه سنگی در ارتفاع 3867 متری رسیدیم و با گذشت از پاکوبی که ما را به روی یال روبرویی می کشاند به زیر دیواره صخره ای که تا بالای گردنه در ارتفاع 4035 متری که به گردنه ( مارکش ) معروف است در مدت زمان 1/5 ساعت رسیدیم.
پس از استراحتی کوتاه به سوی قله که در معرض دید است صعود کرده و سپس با شیب 50 درجه ای مسیر ، ساعت 10:20 در ارتفاع 4135 متری بر فراز قله سه شاخ بودیم.

گزارش به قله سه شاخ جوپار ( 4135 متر ) پاییز 96

پس از تبریک به دیگر همنوردان همراه ( دوتن از همنوردان تهران و سه تن از همنوردان زاهدان ) و گرفتن عکس و فیلم یادگاری ساعت 10:50 راه برگشت را پیش گرفته و ساعت 12:45 بالای قیف مصیبت پس از جدا شدن دیگر همنوردان ، برای خوردن نهار و استراحت اطراق کردیم.
ساعت 13:15 با احتیاط کامل از قیف مصیبت فرود آمده و ساعت 14:45 به پایین قیف رسیدیم با استراحتی کوتاه راهی جان پناه اول شده و ساعت 16:15 به جان پناه که بدون سکنه بود برای سپری کردن شبی آرام و پر ستاره مهیای پخت و پز شام گرمی شدیم و ساعت 19:30 بعد از خوردن شام مهیای خواب شدیم.
ساعت 7:30 صبح روز یکشنبه پس از خوردن صبحانه به طرف پایین دره فرود آمدیم و پس از پشت سر گذاشتن( خندق خرپران ) و ( تنگه رجب ) وارد راهرو رجب شدیم و ساعت 11:20 در کنار خودرو بودیم پس از طی مسیر قناتغستان و جاده ماهان - کرمان وارد ترمینال مسافربری کرمان شده و پس از خداحافظی با آقای منتظری که راهی کهنوج برای کار اداری شدند ما با اتوبوس از کرمان به یزد و از آنجا با اتوبوس یزد - خرم آباد ، ساعت 45 دقیقه بامداد دوشنبه وارد ترمینال کاوه اصفهان شدیم و از آنجا با تاکسی به سوی خمینی شهر آمده و در کمال صحت و سلامت از همدیگر جدا و به منازل خود بازگشتیم.

نکته ها :
1 - داشتن راهنما برای صعود لازم است.
2 - استفاده از کلاه ایمنی و طناب از ملزومات برنامه است.
3 - بهترین موقع صعود قله به گفته لیدرهای محلی اواخر خرداد ماه می باشد.
4 - آنتن دهی موبایل در فراز قله و قسمت هایی از قیف مصیبت امکان پذیر است.
5 - امکان دسترسی به آب آشامیدن فقط در پایین دست جان پناه و نرسیده به آن است.
6 - جان پناه فلزی است و ظرفیت 10 الی 12 نفر را داراست و همچنین جان پناه سنگی که در بالای قیف مصیبت است بدون دسترسی به آب و ظرفیت 4 الی 5 نفر را دارا بوده و سقف آن نیمه پوشیده است.
6 - جان پناه فاقد دستشویی است.
7 - چند جای صاف در اطراف جان پناه برای چادر زدن ایجاد کرده اند.

گزارش : روزبه

عکس : همایون و روزبه
موضوع: ویژه ها, گزارش برون استانی نويسنده modir  12-07-1396, 17:27   بازديد: 908
ارسال ديدگاه
نام:
ايميل:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler