عضويت    ورود
پنل ورودي
» » گزارش صعود به قله قاش مستان (4450 متر ) بیژن 3 تابستان 96

گزارش صعود به قله قاش مستان (4450 متر ) بیژن 3 تابستان 96

نام منطقه دنا قاش مستان ( بیژن۳ )

وجه تسمیه بیژن ۳، افسانه معروف شاهنامه فردوسی است. کیخسرو” پادشاه ایرانی، از راز آسمانی آگاه می یابد که عروج او نزدیک است. پس مرد کشاورزی به نام لهراسب را به جانشینی خود برمی گزیند،” بیژن ” یکی از سرداران کیخسرو به همراه سی مرد سخت و دلیر این جانشینی را نمی پذیرند و در پی کیخسرو به سوی قله های سر به آسمان کشیده دنا می روند، گروه سواران جز بیژن ، هنگامی که برف و بوران در می گیرد، راه گم میکنند و تصمیم به بازگشت می کنند ، پس از سردار بزرگ بیژن (در محل گردنه بیژن) جدا می شوند و به محل فعلی سی سخت رسیدند، در آنجا در اثر سرمای زیاد، از این سی مرد تندیسهای یخی بر جای می ماند و اینچنین نام سی سخت شکل می گیرد ، آنگاه به علت ندانستن محل دقیق مرگ سردار مهربان و بزرگ ایران “بیژن” ، سه قله دنا ( نزدیک محل گم شدن او ) با نامهای بیژن 1 (ماش) بیژن 2 (برج آسمانی) و بیژن 3 (قاش مستان، بلندترین قله دنا با ارتفاع ۴۴۵۰) نام میگیرد.
قاش مستان نیز برگرفته از فرهنگ غنی عشایر ترک است. با توجه به وجود شکاف و قاش انتهای قله نامگذاری شده (قاش یا قاچ به معنی شکاف و چاک است) و می گویند که بز و کل های منطقه در فصل جفت گیری و مست شدن به این شکاف می آیند و به همین روی این قله قاش مستان نام گرفته است.

گزارش صعود به قله قاش مستان (4450 متر ) بیژن 3 تابستان 96

قله قاش مستان بلندترین قله رشته کوه زاگرس در بین قلل دنا می باشد. و در میان ده قله مرتفع ایران جایی دارد. رشته کوه دنا در مرز استان های اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس قرار دارد که به نقلی بیش از 40 قله بالای 4000 متر را در دل خود داراست که این نیز در بین کوه های ایران تعداد قابل توجهی محسوب می شود. رشته مرکزی دنا که قله قاش مستان در آن قرار دارد بیش 18 قله بالای 4000 متر دارد که مسیر آن از روستای خفر به سمت گردنه بیژن می باشد و کوهنوردان بسیاری را به سمت خود می کشد. طبیعت این منطقه سردسیر، بیشتر ایام دارای برف در ارتفاعات، و رودخانه های خروشان در پایین دست است و تنوع جانوری از پرندگان شکاری و حیوانات وحشی تا انواع شکارها باعث شده که منطقه حفاظت شده دنا حیات وحش جالبی را در برگیرد. راه دسترسی از اصفهان به سمت شهرضا و سمیرم و سپس روستای حنا و خفر می باشد.

با یاد و نام ایزد یکتا

برنامه باشگاه کوه نوردی مهربین

صعود به قله قاش مستان بیژن 3 ( 4450 متر ) تابستان 96

جمعه 1396/05/13

اعضا شرکت کننده :

1 - محسن مختاری ( اول گام )
2 - حسین باقری ( کیان )
3 - عبدالرحمان موسوی ( روزبه ) سرپرست و آخرگام

گزارش :

گزارش صعود به قله قاش مستان (4450 متر ) بیژن 3 تابستان 96

با هماهنگی های لازم باشگاه و اعضاء شرکت کننده ، روز پنجشنبه ساعت 14:30 با یک دستگاه خودرو شخصی از مبدا به سوی روستای خفر از توابع استان اصفهان که در حدود 280 کیلومتری خمینی شهر واقع شده رهسپار شدیم برای رسیدن به مقصد از مسیر شهرضا - سمیرم - حنا وارد خفر شده و در ساعت 17:45 آخر روستا ، در کنار خانه کوهنوردان خودرو را پارک و آماده پیمایش شدیم.
ساعت 18:15 پیمایش را آغاز و پس از طی کردن مسیر باغات سیب تا اول پاکوب در پایین کوه و دره ای که به جان پناه ختم می شود رسیدیم مسیر پاکوب مشخص و در جهت مخالف رودخانه با شیب نسبتا ملایم به سمت بالاست با طی کردن طول مسیر تا جان پناه در ساعت 20 به جان پناه رسیدیم.
جان پناه بر روی گردنه در ارتفاع 3035 متری ( با جی پی اس ما ) ساخته شده و حدود 15 نفر ظرفیت دارد که اطراف آن نیز برای نصب چادر صاف و هموار است در کنار جان پناه آب جاری که با لوله از بالا هدایت شده موجود است و در بالادست در امتداد پاکوب نیز چشمه آب وجود دارد.
خیل کوه نوردان در پیرامون جان پناه و خوش و بش با آنان خستگی مسیر را از ما گرفت و با احوال پرسی آنان روح تازه ای در کالبد ما دمیده شد. با تعارف یکی از همنوردان شهرکردی ما به درون جان پناه رفته و کوله بر زمین نهاده لباس خیس از تن در آوردیم و لباس خشک پوشیدیم.
بعد از خوردن شام ساعت 22:30 آماده خواب شدیم هوای نه چندان سرد خبر از شبی راحت و آرامی را می داد.
ساعت 4:10 صبح از خواب بیدار شدیم و با خوردن صبحانه مختصری در ساعت 5:05 در یک هوای نسبتا خنک راه پاکوب قله که در سمت چپ جان پناه و در غرب منطقه واقع شده را پیش گرفته و در تاریکی با روشنایی هدلایت تا اول یخچال در ارتفاع 3568 متری را در زمان 45 دقیقه پیمایش کرده در روشنایی سپیده دم کمی استراحت و از آب سرد و گوارای جاری از ذوب یخچال ها خوردیم.

گزارش صعود به قله قاش مستان (4450 متر ) بیژن 3 تابستان 96

با اول گامی آقای مختاری که با منطقه آشنایی کامل داشتند پس از ورود به دره اصلی و پا نهادن بر یخچال بزرگ مورگل ، قله مورگل در سمت راست و قله قبله در سمت چپ نمایان شد هنوز قله قاش مستان از این نقطه به خوبی پیدا نبود.
پیمایش را ادامه داده و بعد از گذر از یخچال مورگل به محوطه هموار در زیر گردنه قله رسیده و بدون توقف با وجود باد سردی که از روی یخچال می وزید تا رسیدن به تیغه آفتاب در شیب تند زیر قله ، در پناه سنگی بزرگ کمی استراحت و با نوشیدن شربت و خوردن خرما جانی گرفتیم .
در ادامه گروه سه نفره ما با زمان 3:45 دقیقه پیمایش در ساعت 8:50 بر فراز قله قاش مستان آرام گرفت و با تبریک و گرفتن چند عکس یادگاری با همنوردان شهرکردی که با اختلاف کمی بعد از ما به فراز قله رسیده بودند و سپاس از آفریدگار که ما را بر پیکره قله رهنمون شده بود در گوشه ای دور از وزش باد سرد با خوردن چای و تنقلات نیروی از دست رفته را باز یابی کردیم از فراز قله در سمت شرق ، قله حوض دال ، بیژن 2 و بیژن 1 و قله قبله در شمال و مورگل در غرب خودنمایی می کردند.
در ساعت 9:15 فرود را آغاز نموده و با وجود مسیر شنی قسمتهایی از مسیر را به صورت شن اسکی طی کردیم در ساعت 12 به جان پناه رسیده و تصمیمم به خوردن نهار کردیم و پس از استراحت کوتاهی با دیگر همنوردان خداحافظی و در ساعت 13:15 راه برگشت را در پیش گرفته و سر انجام درساعت 15 با چای در خانه کوه نوردان پذیرایی شدیم.
ساعت 15:30 با زدودن خستگی از خفر به سمت خمینی شهر روانه و ساعت 19 درکمال صحت و سلامت به منازل خود بازگشتیم .

نکته :
1- پناه گاه فاقد دستشویی است.
2- آب آشامیدنی خود را قبل از خواب ذخیره کنید که در طول شب آب از بالادست یخ زده و قطع می شود.
3- از یخچال مورگل تا قله باد و هوا بسیار سرد می شود.

گزارش و عکس :روزبه
موضوع: ویژه ها, گزارش درون استانی نويسنده modir  17-05-1396, 09:45   بازديد: 1885
ارسال ديدگاه
نام:
ايميل:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler