عضويت    ورود
پنل ورودي
» » گزارش صعود به قله قاش مستان (4450 متر ) بیژن 3 تابستان 96

گزارش صعود به قله قاش مستان (4450 متر ) بیژن 3 تابستان 96

نام منطقه دنا قاش مستان ( بیژن۳ )

وجه تسمیه بیژن ۳، افسانه معروف شاهنامه فردوسی است. کیخسرو” پادشاه ایرانی، از راز آسمانی آگاه می یابد که عروج او نزدیک است. پس مرد کشاورزی به نام لهراسب را به جانشینی خود برمی گزیند،” بیژن ” یکی از سرداران کیخسرو به همراه سی مرد سخت و دلیر این جانشینی را نمی پذیرند و در پی کیخسرو به سوی قله های سر به آسمان کشیده دنا می روند، گروه سواران جز بیژن ، هنگامی که برف و بوران در می گیرد، راه گم میکنند و تصمیم به بازگشت می کنند ، پس از سردار بزرگ بیژن (در محل گردنه بیژن) جدا می شوند و به محل فعلی سی سخت رسیدند، در آنجا در اثر سرمای زیاد، از این سی مرد تندیسهای یخی بر جای می ماند و اینچنین نام سی سخت شکل می گیرد ، آنگاه به علت ندانستن محل دقیق مرگ سردار مهربان و بزرگ ایران “بیژن” ، سه قله دنا ( نزدیک محل گم شدن او ) با نامهای بیژن 1 (ماش) بیژن 2 (برج آسمانی) و بیژن 3 (قاش مستان، بلندترین قله دنا با ارتفاع ۴۴۵۰) نام میگیرد.
قاش مستان نیز برگرفته از فرهنگ غنی عشایر ترک است. با توجه به وجود شکاف و قاش انتهای قله نامگذاری شده (قاش یا قاچ به معنی شکاف و چاک است) و می گویند که بز و کل های منطقه در فصل جفت گیری و مست شدن به این شکاف می آیند و به همین روی این قله قاش مستان نام گرفته است.

گزارش صعود به قله قاش مستان (4450 متر ) بیژن 3 تابستان 96

قله قاش مستان بلندترین قله رشته کوه زاگرس در بین قلل دنا می باشد. و در میان ده قله مرتفع ایران جایی دارد. رشته کوه دنا در مرز استان های اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس قرار دارد که به نقلی بیش از 40 قله بالای 4000 متر را در دل خود داراست که این نیز در بین کوه های ایران تعداد قابل توجهی محسوب می شود. رشته مرکزی دنا که قله قاش مستان در آن قرار دارد بیش 18 قله بالای 4000 متر دارد که مسیر آن از روستای خفر به سمت گردنه بیژن می باشد و کوهنوردان بسیاری را به سمت خود می کشد. طبیعت این منطقه سردسیر، بیشتر ایام دارای برف در ارتفاعات، و رودخانه های خروشان در پایین دست است و تنوع جانوری از پرندگان شکاری و حیوانات وحشی تا انواع شکارها باعث شده که منطقه حفاظت شده دنا حیات وحش جالبی را در برگیرد. راه دسترسی از اصفهان به سمت شهرضا و سمیرم و سپس روستای حنا و خفر می باشد.

با یاد و نام ایزد یکتا

برنامه باشگاه کوه نوردی مهربین

صعود به قله قاش مستان بیژن 3 ( 4450 متر ) تابستان 96

جمعه 1396/05/13

اعضا شرکت کننده :

1 - محسن مختاری ( اول گام )
2 - حسین باقری ( کیان )
3 - عبدالرحمان موسوی ( روزبه ) سرپرست و آخرگام

گزارش :

گزارش صعود به قله قاش مستان (4450 متر ) بیژن 3 تابستان 96

طبق برنامه باشگاه و هماهنگی های لازم با اعضاء شرکت کننده ، روز پنجشنبه ساعت 14:30 با یک دستگاه خودرو شخصی از مبدا به سوی روستای خفر از توابع استان اصفهان که حدود 280 کیلومتری خمینی شهر واقع شده رهسپار شدیم برای رسیدن به مقصد از مسیر شهرضا - سمیرم - حنا وارد خفر شده و ساعت 17:45 در کنار خانه کوهنوردان خودرو را پارک و آماده پیمایش شدیم.
ساعت 18:15 پیمایش از کنار خانه کوهنوردان آغاز شد و پس از طی مسیر باغات سیب تا اول پاکوب در اول دره ای که به جان پناه ختم می شود را پیمودیم مسیر پاکوب به موازات دره و در امتداد جوی آبی که از بالا دست سرازیر و تا آخر آن گسترده شده ادامه دارد و در آخر دره زیر یال منتهی به جان پناه جدا میگردد.
جان پناه روی یال در ارتفاع 3035 متری ( با جی پی اس ما ) ساخته شده و حدود 12 نفر ظرفیت دارد که اطراف آن نیز برای کمپ مناسب است کنار جان پناه آبی که با لوله از بالا دست هدایت شده در دسترس است و در امتداد پاکوب قله نیز چشمه آبی وجود دارد.
گروه ساعت 20 کنار جانپناه کوله بر زمین نهاد و با خیل کوه نوردانی که در پیرامون جان پناه اطراق کرده بودند خوش و بشی کرد و با دعوت یکی از دوستان شهرکردی آقای خادمی به جان پناه رفتیم و تعویض لباس کردیم.
پس از خوردن شام در هوای نه چندان سرد که خبر از شبی راحت و آرامی را نوید می داد ساعت 22:30 مهیای خواب گشتیم.
ساعت 4:10 صبح از خواب بیدار شدیم و با خوردن صبحانه مختصری در ساعت 5:05 در یک هوای نسبتا خنک راه پاکوب قله که در ادامه نهر آبی کوچک که در غرب جانپناه واقع شده را در پیش گرفتیم و در تاریکی صبحگاهی با روشنایی هدلایت تا اول یخچال در ارتفاع 3568 متری را با زمان 45 دقیقه پیمایش کردیم و با روشنایی آسمان کمی استراحت و از آب سرد و گوارای یخچال لبی تر کردیم.

گزارش صعود به قله قاش مستان (4450 متر ) بیژن 3 تابستان 96

با ورود به دره اصلی و پا نهادن بر یخچال بزرگ مورگل ، قله مورگل و قله قبله نمایان شد هنوز قله قاش در تیرس نبود پس از طی یخچال مورگل روی یال افتادیم و با وجود باد سردی که از روی یخچال می وزید تا رسیدن به تیغه آفتاب را بدون توقف پیمودیم و در پناه سنگ بزرگی استراحت کوتاهی کرده و با نوشیدن شربت و خوردن خرما جانی تازه گرفتیم .
ساعت 8:50 بر فراز قله قاش مستان آرام گرفتیم و پس از مراسم قله و گرفتن چند عکس یادگاری با همنوردان شهرکردی که با اختلاف کمی از ما به قله رسیده بودند در گوشه ای دور از وزش باد مشغول خوردن چای و تنقلات شدیم و نیروی از دست رفته را جبران کرده و پس از رصد خط الراس دنا آماده فرود شدیم
ساعت 9:15 از فراز قله پایین کشیدیم و از مسیر شن اسکی تا روی یخچال را طی کردیم و ساعت 12 به جان پناه رسیده و مشغول خوردن نهار شدیم و ساعت 13:15 راه برگشت را در پیش گرفته و سر انجام ساعت 15 در خانه کوه نوردان خفر با چای پذیرایی شدیم.
ساعت 15:30 از خفر به سمت خمینی شهر روانه و ساعت 19 درکمال صحت و سلامت به منازل خود بازگشتیم .

نکته :
1- پناه گاه فاقد دستشویی است.
2- آب مصرفی خود را قبل از خواب ذخیره کنید چون در طول شب آب در بالادست یخ زده و قطع می شود.
3- در هنگام صبح از یخچال مورگل تا قله هوا بسیار سرد است.

گزارش و عکس از سرپرست :روزبه
موضوع: ویژه ها, گزارش درون استانی نويسنده modir  17-05-1396, 09:45   بازديد: 2544
ارسال ديدگاه
نام:
ايميل:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler